Remi – Alleen op de Wereld (1977)

Regie: Osamu Dezaki | 90 minuten | drama, animatie, avontuur

In 1979 maakte Nederland voor het eerst kennis met een driedimensionaal televisieprogramma voor het hele gezin: “Alleen op de wereld” (1977) was een 52 afleveringen durend avontuur over het jonge weesje Remi, dat in het begin van de 19e eeuw diverse moeilijkheden moet doorstaan voor hij eindelijk zijn plekje op de aarde kan veroveren. De meeslepende en fraai getekende animatieserie is gebaseerd op het beroemde kinderboek van Hector Malot (1830-1907) en is geregisseerd door de Japanner Osamu Dezaki. Het door de AVRO wekelijks uitgezonden programma wist in Nederland vele kinderen (en hun ouders) aan de buis te kluisteren en was een groot succes. ‘Remi – Alleen op de wereld’ is de 90 minuten durende speelfilm die Dezaki van de tv-serie maakte en fungeert als een soort uittreksel ervan.

Frankrijk, 1800. Het kleine jongetje Remi wordt zonder pardon door zijn vader Jerome Barberin verkocht aan de oude man Vitalis. Vol verdriet en verlangen naar zijn lieve moeder wordt Remi door Vitalis mee op sleeptouw genomen. Vitalis is een circusartiest en heeft drie honden (Zerbino, Capi en Dolce) en een aapje, Joli-Coeur. Remi gaat Vitalis helpen bij zijn optredens en in ruil daarvoor verzorgt de bejaarde man hem alsof Remi zijn eigen kind is. Remi krijgt belangrijke levenslessen van de oude violist en groeit onder zijn leiding op tot een eerlijke en lieve jongen.

Het leven van een circusartiest is niet makkelijk. Wanneer Vitalis een aanvaring krijgt met een wetsdienaar, wordt hij voor twee maanden veroordeeld tot de gevangenis. De kleine Remi moet nu de leiding over het circusgroepje nemen en dat valt hem erg zwaar. Hij krijgt nauwelijks voldoende geld bij elkaar om eten voor allemaal te kopen. Als Remi diep in de put zit ontmoet hij mevrouw Milligan, die met haar mooie boot langs vaart. Zij nodigt Remi en zijn dieren uit op de boot om voor haar invalide zoontje Arthur te komen spelen. Het klikt zo goed dat Remi gedurende Vitalis’ straf bij hen mag blijven wonen, wat voor zowel Remi als Vitalis natuurlijk een hele zorg minder is. Vitalis komt vrij en mevrouw Milligan stelt voor om Remi te adopteren. Maar Vitalis wil zijn gezelschap niet missen. Daarnaast is hij van mening dat het zwerversbestaan van Remi een sterkere man zal maken. Wanneer het gezelschap op weg naar Parijs gaat, omdat daar meer werk te vinden is, wordt het overvallen door een enorme sneeuwstorm. Niet iedereen van het artiestenteam overleeft deze zware winter en uiteindelijk doet de film zijn naam recht aan.

Met zoveel minuten verschil aan speelduur (de serie klokt bijna veertien keer zoveel) is het natuurlijk logisch dat het verhaal van de arme Remi in de film op summiere wijze verteld wordt. De achtergronden van de personages ontbreken soms volledig, waardoor de film op veel punten gehaast aanvoelt en de acties van hoofdpersonen ongemotiveerd en daardoor moeilijker te begrijpen. Verder blijven hele verhaallijnen achterwege, zoals bijvoorbeeld Remi’s verblijf in het gezin van bloemkweker Pierre Acquin en het verleden van meester Vitalis. Je kunt de film daarom het beste zien als een best of album van een band: alle hoogtepunten komen voorbij, maar de echte fan heeft hier niet voldoende aan. De film is echter een prima kennismaking met het verhaal voor iedereen die de tv-serie niet gezien heeft. De animaties zijn van een hoog niveau en hoewel we tegenwoordig natuurlijk niet meer zo gauw onder de indruk raken van het driedimensionale beeld, is het zeker voor die tijd een knappe prestatie. Nu maar hopen dat de volledige tv-serie eens op DVD verschijnt…