Rémi sans famille (2018)

Recensie Rémi sans famille Cinemagazine Regie: Antoine Blossier | 105 minuten | drama, avontuur, komedie | Acteurs: Daniel Auteuil, Maleaume Paquin, Virginie Ledoyen, Jonathan Zaccaï, Jacques Perrin, Ludivine Sagnier, Albane Masson, Zoe Boyle, Nicholas Rowe, Nicola Duffett, Simon Armstrong, Fleur Geffrier, Jérôme Cachon, Xavier Lafitte, Elliot Bousson, Océane Le Caoussin, Margaux Le Caoussin, Saïd Alami

Wie opgroeide in de jaren zeventig en tachtig kan zich vast nog wel het verhaal herinneren van ‘Alleen op de wereld’ van Hector Malot. Oorspronkelijk verscheen dit Franse boek in 1878; twee jaar later verscheen de Nederlandse vertaling al. De populariteit van het boek steeg enorm door de adaptatie naar een 51 afleveringen tellende animatieserie door het Japanse Tokyo Movie Shinsha, in Nederland door de AVRO uitgezonden op tv. Dat het verhaal nog altijd tot de verbeelding spreekt, blijkt uit de talloze adaptaties. Recent nog kwam de VPRO met een vrije verfilming van de klassieke geschiedenis over de vondeling Remi (“Alleen op de wereld”, 2016), maar de nieuwe verfilming van de Franse filmmaker Antoine Blossier, ‘Rémi sans famille’ (2018), blijft dichter bij het origineel.

Frankrijk, negentiende eeuw. De tienjarige Rémi woont samen met zijn moeder in een eenvoudige boerderij op het Franse platteland. Hoewel de twee niet rijk zijn, zijn ze wel gelukkig. Dat verandert als zijn moeder bericht krijgt van zijn vader, die in Parijs werkt als steenhouwer. Vader Jérôme heeft dringend geld nodig voor een rechtszaak tegen zijn werkgever. Om rond te komen, moeten Rémi en zijn moeder hun grootste bezit verkopen, de koe Roussette. Rémi is ontroostbaar. De zaak verergert nog als Jérôme de rechtszaak verliest en als een gebroken man naar huis komt. Wanneer hij Rémi ontdekt, valt hij boos uit naar Rémi’s moeder. Wat Rémi dan hoort, doet zijn wereld instorten.

Rémi blijkt een vondeling te zijn, zijn moeder is niet zijn echte moeder. Jérôme belooft zijn moeder naar de burgermeester te gaan om een financiële toelage te vragen, maar in werkelijkheid wil hij Rémi naar het weeshuis brengen. Als Rémi daarachter komt, weet hij voor korte duur te ontkomen, maar in het dorpscafé heeft Jérôme de jongen weer te pakken. Gealarmeerd door het kabaal dat er is ontstaan, vraagt een oude, grijze vreemdeling naar het verhaal van Rémi en Jérôme. Hij doet Jérôme een voorstel: in plaats van dat hij de jongen naar het weeshuis brengt, kan hij er ook aan verdienen. Hij biedt Jérôme een fors bedrag om de jongen in dienst te nemen en de harteloze Jérôme gaat akkoord. Voor Rémi zit er niets anders op, hij moet met die vreemde man, Vitalis, mee.

Vitalis is een reizend muzikant. Met zijn aapje Joli-Coeur en zijn hond Capi trekt hij Frankrijk rond om op te treden en zo geld te verdienen. Hij had eerder al ontdekt dat Rémi over een gouden stemgeluid beschikt en ziet daarin kansen om zijn act te verbeteren. Aanvankelijk heeft Rémi alleen maar heimwee en moet hij niets hebben van Vitalis, maar wanneer hij merkt dat de man hem goed behandelt en het beste met hem voor heeft, begint hij zich aan Vitalis te hechten.

‘Rémi sans famille’ is een aardige verfilming van het beroemde verhaal. De acteurs zijn goed, soms zelfs fantastisch (Daniel Auteuil als Vitalis!), de aankleding is fraai en het tempo zit er goed in. Natuurlijk zijn er heel wat elementen uit het verhaal geschrapt om de speelduur ten goede te komen, maar dat stoort geenszins. Waar de film een beetje scheefloopt, is het personage Rémi. Hij had wel iets meer rafelrandjes mogen hebben. Nu is het of hij nauwelijks uitgedaagd wordt, hij valt van de ene in de andere verandering, de een nog heftiger dan de ander, maar zonder dat dit emoties bij de kijker oproept. Dit doet niets af aan de entertainmentswaarde; ‘Rémi sans famille’ is bovenal een familiefilm, waarbij de jonge kijkers minder waarde zullen hechten aan een overtuigende karakterontwikkeling. Vooral voor hen is dit een prachtig avontuur met schattige dieren en een ongewone vriendschap.

DVD-release: 3 juli 2019