Reminiscence (2021)

Recensie Reminiscence CinemagazineRegie: Lisa Joy | 116 minuten | actie, thriller | Acteurs: Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Thandiwe Newton, Cliff Curtis, Marina de Tavira, Daniel Wu, Mojean Aria, Brett Cullen, Natalie Martinez, Angela Sarafyan, Javier Molina, Sam Medina, Norio Nishimura, Roxton Garcia, Giovannie Cruz, Woon Young Park, Han Soto

De AVG mag het tegenwoordig bedrijven en verenigingen knap lastig maken, in de toekomst hebben ze daar blijkbaar geen problemen meer mee, als je sci-fi/thriller ‘Reminiscence’ mag geloven. In deze film van Lisa Joy (“Westworld”) is de wereld zo’n poel van ellende geworden, dat mensen maar al te graag teruggrijpen op herinneringen naar gelukkigere tijden. Dat de herinneringen voor die persoon als levensecht aanvoelen (inclusief zintuiglijke waarnemingen als geur, smaak en tast) is nog tot daar aan toe, maar dat de gebeurtenissen zich als een 3D film (met hologrammen) afspelen voor de ogen van de geheugendetective die deze techniek bestuurt, is niet bepaald privacyproof.

Hugh Jackman speelt deze geheugendetective, Nick Bannister. Zijn businesspartner Watts (Thandiwe Newton) en hij hebben een gedeelde militaire geschiedenis, maar wat er exact gebeurd is waardoor de wereld zo naar de filistijnen is, wordt niet duidelijk. Er is sprake van oorlog en klimaatverandering, maar het resultaat is in ieder geval dat een groot deel van Miami onder water ligt en de reguliere wijze van vervoer per boot is. Daarnaast is de kloof tussen rijk en arm alleen maar groter geworden. De zaken gaan niet al te best, desondanks krijgen vaste klanten van Nick en Watts niet altijd de rekening gepresenteerd, maar mogen ze gratis van de geheugenmachine gebruik maken. Wanneer de aantrekkelijke nachtclubzangeres Mae (Rebecca Ferguson) aangesloten wil worden op het apparaat, raakt Nick door haar betoverd. Gelukkig voor Nick is de interesse wederzijds, maar heel lang duurt deze vreugdevolle staat niet, want Mae verdwijnt spoorloos. Wat een geluk dat Nick detective is…

‘Reminiscence’ is een mengelmoesje van genres. Naast science fiction en romantiek, heeft de film ook elementen van misdaadthriller en film-noir in zich. Lisa Joys ambitieuze scenario stond op de Black List van 2013 (een jaarlijks gepubliceerde lijst met beste niet-geproduceerde scenario’s), maar het verhaal is te vol met zijplotjes en tegelijkertijd te leeg, omdat de broodnodige context ontbreekt. De film ontbeert spanning en vaart. Daarnaast rammelt de techniek van de geheugenmachine en daardoor bepaalde elementen van het verhaal (opzichtig door Nick aan Mae uitgelegd in een scène, maar het klopt van geen kant). Toch weet Joy de mogelijkheden van de geheugenmachine uit te buiten, het apparaat dient niet alleen als ‘geheugenopslag’ en in die hoedanigheid als naslagwerk – wat essentieel is voor de plot, maar ze geeft haar personages ook opties om het heden te beïnvloeden. Dat is leuk gedaan.

Visueel gezien ziet ‘Reminiscence’ er uit om door een ringetje te halen. De beelden van een stad onder water en het drukke nachtleven omdat het overdag gewoonweg te warm is om iets te doen zijn fascinerend en angstaanjagend tegelijk. Het is echter vooral sfeer en geen inhoud, want een verdere functie heeft deze setting niet. De altijd betrouwbare Jackman en de in de emotionele scènes zeker overtuigende Newton geloven daadwerkelijk in het project en dat betaalt zich ook uit. Ferguson is niet heel veel meer dan een femme fatale, maar alsnog een prettige verschijning en haar chemie met Jackman is tastbaar. ‘Reminiscence’ is daardoor een typisch gevalletje van net wel of net niet. Het is vooral een film voor mensen die de film naderhand niet willen analyseren. Veel potentie, maar in de uitwerking zijn wat steken gevallen.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 26 augustus 2021
PVOD-release: 11 oktober 2021