Renegade Justice – Urban Justice (2007)

Regie: Don E. FauntLeRoy | 92 minuten | actie | Acteurs: Steven Seagal, Eddie Griffin, Carmen Serano, Cory Hart, Liezl Carstens, Kirk B.R. Woller, Mary Evans, Al Staggs, Jade Yorker, Jermaine Washington, Brian Lucero, Danny Trejo, Diego Joaquin Lopez, Grady McCardell, Brett Brock, Mike Seal, T.J. Jones, Suzanne Michaels, John P. Gulino, Josh Berry, Mikki Padilla, Janet Cho, Jesus Jr., Thomas Wilson Brown, Binh Dang

Volg eens een cursus scenarioschrijven voor beginners. Na afloop kun je gegarandeerd aan de slag, om bijvoorbeeld het script voor het nieuwste Steven Seagal vehikel te schrijven. Het is nog maar de vraag of Gil Fuentes een dergelijke cursus gevolgd heeft, want het verhaal van ‘Renegade Justice’, inderdaad, een film met Steven Seagal in de hoofdrol, heeft bar weinig om het lijf en weet zelfs de kijker die nog nooit een film gezien heeft, niet te verrassen. Al na enkele minuten kan het publiek zelf het verloop van de film voorspellen.

Steven Seagal lijkt het allemaal niet uit te maken. En zolang hij als belangrijkste castnaam genoemd wordt, is zijn kostje gekocht. Ook de kijkers lijkt het niets te kunnen schelen: de naam van de Japanse vechtsport-meester op de hoes van de dvd (zijn films komen sinds ‘Exit Wounds’ in Nederland zonder uitzondering allemaal rechtstreeks op de huur- en retailschappen) staat garant voor een uurtje of anderhalf aan actie.

Het is alleen zo jammer dat het geen bloedstollende actie is. Nergens wordt de film spannend, evenals de kijker weet Seagal’s personage Simon Ballister dat hij onaantastbaar is en sprake van levensbedreigende situaties is er dus niet. Ook worden de scènes zonder een spoor van humor gebracht, Seagal werkt stoïcijns, zonder leuke one-liners, het rijtje af om uiteindelijk de moordenaar van zijn zoon uit te schakelen. Wat wel weer voor ‘Renegade Justice’ pleit is dat Seagal hier daadwerkelijk iemand van zijn eigen leeftijd speelt, een middelbare man, met een erg schimmig verleden. De relatie tussen hem en zijn zoon wordt niet uitgediept, waarschijnlijk had Fuentes dat hoofdstuk in de cursus gemist. Wel een leuke rol voor Eddie Griffin, die zich in deze film kan uitleven als gangstersbaas.

Grootste probleem met ‘Renegade Justice’ is dat het toch al magere verhaal te lang uitgesmeerd is, alsof je het laatste beetje paté op een heel stokbrood gesmeerd hebt, waar een toastje eigenlijk zou voldoen. De achtervolgingsscène duurt veel te lang, een handvol vechtsscènes is zo gemonteerd dat je je afvraagt of je wel naar een vechtende Seagal zit te kijken of dat je genept wordt met een stand-in en dan zijn er ook nog te veel praatscènes die de vaart uit de film halen. De paar scènes die het voor de Seagal fan wel de moeite waard maken zijn te schaars om de film op het niveau van de produkties die hij in zijn hoogtijdagen afleverde, te krijgen.