Renesse (2016)

Recensie Renesse CinemagazineRegie: Willem Gerritsen | 80 minuten | komedie | Acteurs: Niek Roozen, Martijn van Eijzeren, Simon Kindermans, Sam Doets, Sem Klarenbeek, Robert Kuipers, Yasmin Karssing, Martijn Lavrijssen, Ella-June Henrard, Florence Vos Weeda, Lisa Zweerman, Imme Steinmann, Carmen van Weersel, Marieke Burger, Jorik Scholten, Monica Geuze, Trudi Klever, Marck Oostra, Lili Kooijman, Daphne Zwoferink, Dragan Bakema, Peter Faber, Andrea Vos, Ferdi Stofmeel

“Je moet de melk schenken als hij vers is,” de laatste woorden aan Bas voordat opa overlijdt en zijn fotoalbum vol met vrouwen waarmee hij seks heeft gehad aan zijn kleinzoon overhandigt. Het leven is zo voorbij, dus het advies van opa luidt dat hij zoveel mogelijk meisjes moet versieren nu het kan. Wanneer opa’s testament Bas en zijn neef Thijs opdraagt zijn as uit te strooien op het strand van Renesse, boeken de jongens samen met twee vrienden een vakantie om deze laatste wens in vervulling te laten gaan.

Het kustplaatsje in Zeeland is de Chersonissos van Nederland; een plek waar jongeren hun zomer wild feestend doorbrengen. Bas, Thijs en hun vrienden Luca en Daniel zijn in hun dagelijks leven niet populair en hebben nog nooit een vriendinnetje gehad. Ze grijpen hun kans en hopen in Renesse eindelijk eens een meisje te versieren.

De vier jongens vormen het meest stereotyperend groepje dat er te bedenken valt: Luca is de dikke zelfverzekerde “coole” gast van het stel, Daniel is de uber-nerd en doet niet anders dan gamen, Thijs is te dom voor woorden maar doet alles voor zijn vrienden en Bas is eigenlijk een hele normale jongen maar zo onzeker dat hij zich door iedereen laat wegcijferen. Uiteraard is er nog het groepje populaire gasten die het op de arme jongens voorzien heeft (de ene slechte practical joke na de andere passeren de revu), en het leuke knappe meisje (type: the girl next door) waar zowel Bas als de grote pestkop voor vallen.

De poster en de titel zeggen genoeg: je weet van te voren dat het geen diepgaand of mooi gestileerde film gaat zijn. Het wordt plat en smakeloos met hopelijk af en toe een leuke grap. ‘Renesse’ pretendeert ook niet meer te zijn dan dat, maar helaas is de film ook in zijn soort onorigineel en overbodig. Wat nog wel gezegd moet worden is dat de jonge acteurs zich redelijk goed staande houden en aandoenlijke ongemakkelijke tieners weten neer te zetten. Dat is best knap met zo’n dun verhaal en een rits aan slechte one-liners.

Julia van Berlo

Bioscooprelease: 7 juli 2016
DVD- en blu-ray-release: 11 november 2016