Reno 911!: Miami (2007)

Regie: Ben Garant | 84 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Carlos Alazraqui, Mary Birdsong, Ben Garant, Kerri Kenney, Thomas Lennon, Wendi McLendon-Covey, Niecy Nash, Cedric Yarbrough, Lennie Loftin, Danny DeVito, Alejandra Gutierrez, Marisa Petroro, Michael H. Clark, Brandon Molale, Kathryn Fiore, Dave Holmes, Patton Oswalt, Toby Huss, Cathy Shim, Ian Roberts, Chris Tallman, Tamara Fox Meyerson, Paul Rudd, David Koechner, Kyle Dunnigan, David Wain, Todd Holoubek, Michael Patrick Jann, Nick Swardson, Brian Finney, Irina Voronina, Steve Little, Joe Lo Truglio, Ken Marino, Kevin Allison, Eric Price, David Veach, Kathryn Smith, Mary Castro, Michael Ian Black, Michael Showalter, Shanti Hall, Mindy Sterling, Matthew Budds, Michael Hoback, Paul Reubens, Jack Plotnick, Oscar Nuñez, Floyd Van Buskirk, Tracy Dali, Jaime Zevallos, Kent Kasper, Dwayne Johnson

Hoewel de lijst van mislukkingen groot is en nog altijd groeit, probeert Hollywood nog regelmatig om succesvolle televisieseries om te bouwen tot even succesvolle speelfilms. De komische serie ‘Reno 911′ is de volgende in het rijtje. De serie is het vrolijke antwoord op het onvermoeibare ‘Cops’, een documentairereeks waarin agenten worden gevolgd tijdens het werk. Parodie ‘Reno 911′ volgt in docustijl de belevenissen van het politiekorps van het gelijknamige provinciestadje, dat te maken krijgt met seksisme, racisme, drugs en loslopende kippen. In speelfilm ‘Reno 911!: Miami’ gaat dit korps voor een politiecongres naar Miami, waar het stuit op terroristen en een aangespoelde walvis. Trouble at the toplessbeach! Hoe groot de verleiding ook is om ‘Reno 911!: Miami’ af te doen als een verzameling flauwe grappen, de makers doe je daarmee tekort. De film moet het minder hebben van zijn grappen dan van zijn gortdroge toon. De humor zit hem dan ook vooral in de personages, die zelfs in de meest bizarre situaties bloedserieus blijven. Die situaties zelf zijn dan weer zo absurd, dat er geen link meer is met de werkelijkheid en er gelukkig ook geen ruimte is voor een serieuze boodschap of sentimenteel gedoe.

Dat deze komedie toch niet helemaal geslaagd is, komt vooral door de relatief lange speelduur. De humor krijgt al snel last van vermoeidheidsverschijnselen, waarna het gebrek aan een echt verhaal zich gaat wreken. Er is wel een plotje – iets met terroristen die alles en iedereen willen vermoorden – maar dat speelt verder nauwelijks een rol. Daarnaast is het jammer dat er veel te veel seksgrappen in de film zitten, een manco waar ook een komedie als ‘Borat’ onder leed. Die seksgrappen zijn soms nog wel verrassend – zo is er een collectieve masturbatiescène (godzijdank in aparte hotelkamers) onder de zwaarmoedige klanken van een klassiek orkest – maar vaker zijn die seksgrappen ranzig en weinig origineel.

Al bij al bewijst ‘Reno 911!: Miami’ maar weer eens dat je niet iedere televisieserie ongestraft kunt oprekken tot speelfilmlengte. De serie is misschien best redelijk in zijn soort, maar het soort leent zich eenvoudig niet voor een dergelijke bewerking. Na een half uur ‘Reno 911!: Miami’ is de lol er echt wel vanaf. Behalve natuurlijk als je van thongs houdt, want dan heb je de avond van je leven.

Bioscooprelease: 2 augustus 2007