Repo Men (2010)

Regie: Miguel Sapochnik | 111 minuten | actie, thriller, science fiction | Acteurs: Jude Law, Forest Whitaker, Liev Schreiber, Alice Braga, Carice van Houten, Liza Lapira, Yvette Nicole Brown, RZA, Chandler Canterbury, Bashar Rahal, Tanya Clarke, Lina So, Ashleigh Hubbard, Joe Pingue, Erin Lokitz, Jessica Rimmer, Tiffany Espensen

In tijden van kredietcrisis zijn financiële problemen voor menigeen dagelijks kost. Problemen die je in ‘Repo Men’ sowieso beter niet kunt hebben…

Het is 2025 en The Union is fabrikant van hightech mechanische organen. Mensen kunnen hun leven verlengen of verbeteren, maar tegen een erg hoge prijs. Zes ton voor een beetje lever of nier is heel gewoon, maar ‘gelukkig’ kan dit op afbetaling aangeschaft worden. De meeste mensen hebben geen keuze; het is sterven of je in de schulden steken. “Uiteindelijk zwicht iedereen”, aldus Union topman Frank (Liev Schreiber).

Betaal je je rekeningen niet op tijd, dan is de prijs nog veel hoger. The Union stuurt een zogenaamde ‘repo man’ op je af om je zonder mededogen een verdovingspijl in je donder te schieten, om je vervolgens open te snijden en je orgaan weer mee terug naar de fabriek te nemen. Remy (Jude Law) is zo’n repo man, net als zijn maatje Jake (Forest Whitaker). Als hij tijdens een routineklusje verongelukt vindt hij zichzelf niet veel later terug in een ziekenhuis. Voorzien van het nieuwste model kunsthart…

Om zijn schuld te kunnen aflossen móet Remy wel weer aan de slag als repo, maar waar hij zijn klussen voorheen zonder blikken of blozen klaarde breekt het zweet hem nu aan alle kanten uit. Hij kan het niet meer… De voormalige jager van The Union is nu prooi geworden en uitgerekend Jake wordt achter hem aan gestuurd….

Als het interessante uitgangspunt van deze film je bekend voor komt kan dat kloppen. Het vertoont erg veel gelijkenissen met dat van de horror-musical ‘Repo! The Genetic Opera’ (2008). Het gerucht gaat dat het script van laatstgenoemde film is aangeboden bij Universal, die het weigerde omdat ze niets zagen in het zingen. Het uitgangspunt daarentegen vonden ze wél interessant en uiteindelijk heeft screenwriter Eric Garcia er een boek over geschreven – ‘Repossession Mambo’ – wat leidde tot deze film.

Geen zingen dus, wél veel actie en bloed. Bloed in een chirurgische context welteverstaan. Iedereen die onpasselijk wordt van medische ingrepen kan beter een kaartje kopen voor een andere film. Opengesneden lichamen komen hier namelijk erg veel voorbij, op het gore af soms. De actie is bruut, gewelddadig en grof, maar ziet er spectaculair goed uit. Om dit alles een beetje luchtig te houden gebruiken de makers bewust muziek die erg komisch uitpakt en eigenlijk totaal niet ‘matcht’ met wat je ziet. Een beetje zoals in de ‘Kill Bill’ films. Liedjes als ‘Sway’ of ‘Feeling good’ geven hier aan hoe Remy en Jake hun werk beleven: “a job is a job”.

Deze komische inslag is nodig om het niet te ernstig te laten worden, want het verhaal is wel totaal ongeloofwaardig. Het script kent een aantal grote vraagtekens die met logisch nadenken niet tot een bevredigend resultaat leiden. Wel bevredigend is het spel van Jude Law en Forest Whitaker, die allebei zowel iets kils als sympathieks over zich hebben. Precies de juiste kenmerken voor deze rollen. Liev Schreiber als uitermate enge topman van The Union is ook perfect gecast. Carice van Houten – jawel, ze zit er in – speelt in ‘Repo Men’ de vrouw van Remy. Een niet al te grote rol, waarin ze probeert zoveel mogelijk te laten zien. Ze oogt daardoor een beetje té pathetisch helaas.

‘Repo Men’ vliegt soms van links naar rechts en overal maar is uiteindelijk een zeer degelijk en mooi, duister gefilmd product geworden. Van de sadistische humor tussen Remy en Jake moet je houden, maar het uitermate verrassende einde (helaas wel weer met de nodige vraagtekens) zal toch zeker iedereen blij maken!

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 3 juni 2010