Reservation Road (2007)

Regie: Terry George | 102 minuten | drama, thriller | Acteurs: Joaquin Phoenix, Elle Fanning, Jennifer Connelly, Sean Curley, Samuel Ryan Finn, Eddie Alderson, Mark Ruffalo, Susan Powell, Cordell Clyde, Antoni Corone

Regisseur Terry George zet een gedegen drama neer met ‘Reservation Road’. De verhaallijn is eenvoudig en dynamisch. Wanneer we een kijkje krijgen in het leven van de familie Learner, krijgen we dat ook in het leven van Dwight Arno en zo blijven we in balans.

Het Amerikaanse stereotype gezin wordt netjes nagevolgd. De familie Learner bezet de culturele kant als gelukkig gezin met hond en twee kinderen die op z’n minst een instrument kunnen bespelen. Deze muzikaliteit zorgt voor een idyllische sfeer aan het begin van de film, wanneer zoon Josh, vriendelijk aangemoedigd door zijn ouders, muziek speelt aan het water met zijn klas.

Advocaat en vader Dwight Arno staat voor de gebroken gezin-kant. Om zijn zoontje Lucas als ‘echte vent’ op te voeden gaat Dwight met hem naar baseball wedstrijden en werken ze samen flink wat fast-food maaltijden weg.

De aanrijding van Josh valt rauw op je dak en zorgt voor een heftig schokmoment. De spanningsboog blijft de gehele film in mindere of meerdere mate gespannen, waarbij de emoties die spelen heel natuurlijk overkomen. Dit geeft de mogelijkheid tot een goed inleven in de personages, zowel aan de kant van de slachtoffers als aan die van de dader. Een minpunt is wel dat het verhaal niet zo rijk is aan dialoog en als het er is, zijn het zeer beladen gesprekken. Voor een grapje op zijn tijd is geen plek in deze tragedie.

De kijk op het personage Dwight is knap opgebouwd. Waar je hem in het begin ziet als egoïstische, agressieve vader die zijn kind meeneemt naar ordinaire baseball wedstrijden, komt later de gevoelige Dwight naar boven, die eigenlijk de beste bedoelingen heeft. Het jeugdtrauma van Dwight die vroeger een vader had die zijn handen nogal eens liet wapperen, is natuurlijk ietwat uitgekauwd, maar past in het plaatje van het stereotype dramatische gezin.

De spanning die overigens goed geïllustreerd wordt door de donkere beelden en muziek, ligt vooral bij de mannen. Voor Ethan in zijn gefrustreerde zoektocht naar de dader, voor Dwight in zijn beslissing om zich aan te geven bij de politie. De vrouwen blijven bemoederend op de achtergrond, wat jammer is. Acteur Joaquin Phoenix lijkt trouwens niet helemaal op zijn plek in ‘Reservation Road’ waar hij de goedheid zelve is, vol van frustratie uit liefde voor zijn kinderen. Het voelt beter aan wanneer hij heroïsche rollen speelt als in ‘The Gladiator’ en ‘Walk the Line’.

Na een tijd lijkt er een overkill aan spanning te zijn en is het moeilijk om de aandacht nog vast te houden. Dit komt met name tot stand door een aantal redelijk dommige toevalligheden in het verhaal. De uitdrukking ‘It’s a small world’ is hier absoluut van toepassing en benadrukt nogmaals het Amerikaanse leven in kleinere dorpen, waar iedereen in witte, vrijstaande huizen langs een weg woont. Toch kun je deze stereotypen en voorspelbaarheid, die ook het einde van de film in zijn macht heeft, ergens waarderen en kom je tot een weloverwogen conclusie: een goed drama over machteloosheid, wraak en wederzijds begrip.

Jard Diederiks

Bioscooprelease: 27 maart 2008