Resident Evil: Welcome to Raccoon City (2021)

Recensie Resident Evil: Welcome to Raccoon City CinemagazineRegie: Johannes Roberts | 107 minuten | actie, horror | Acteurs: Kaya Scodelario, Hannah John-Kamen, Robbie Amell, Tom Hopper, Avan Jogia, Donal Logue, Neal McDonough, Lily Gao, Chad Rook, Marina Mazepa, Nathan Dales, Josh Cruddas, Pat Thornton

In 1997 kwam het eerste spel van ‘Resident Evil’ uit. Daarna volgen er nog zevenentwintig spellen. In 2002 start de filmfranchise, inmiddels bestaande uit zes delen met in de hoofdrol Milla Jovovich. ‘Resident Evil: Welcome to Raccoon City’ (Johannes Roberts, 2021) komt bijna vijfentwintig jaar na het eerste spel uit en bijna vijf jaar na de laatste film. De reboot gaat terug naar 1998 en laat het oorspronkelijke verhaal zien van Claire (Kaya Scodelario) en haar broer Chris (Robbie Amell), bekend van de eerdere films. De twee waren wezen in het Raccoon City weeshuis. Maar wanneer Claire doorkreeg dat daar vreemde dingen afspeelden, vluchtte ze weg uit de stad. Als volwassen vrouw keert ze terug nadat ze van een inwoner bericht krijgt dat ‘Umbrella’, de lokale farmacie maatschappij, giftige stoffen lekt in het water dat de inwoners ziek maakt. Aangekomen in de stad, lijkt ze echter te laat te zijn. De inwoners veranderen in zombies en het wordt een race tegen de klok Raccoon City veilig te verlaten voordat ‘Umbrella’ de stad definitief vernietigt.

‘Resident Evil: Welcome to Raccoon City’ lijkt zijn weg een beetje kwijt te zijn in het doolhof van de ‘Resident Evil’ franchise. Een film die teruggaat naar de oorsprong om zo meer informatie toe te voegen, moet dan daadwerkelijk meer informatie toevoegen. In plaats daarvan kiest Johannes Roberts ervoor om een mysterieuze film te maken, die niet veel toevoegt. Er gaan te veel verhaallijnen door elkaar heen zonder echt een bepaald perspectief vast te houden en dat maakt de film rommelig, verwarrend en soms zelfs een beetje saai. Ook leunt de film sterk op de voorkennis van de kijker zodat het minder goed te volgen valt voor een leek.

De ongelukkige casting draagt soms bij aan de verwarring. Leon (Avan Jogie), een buitenstaander die nog maar net bij de lokale politie werkt, is na Claire als eerste te zien. Dit en het feit dat hij erg lijkt op een jonge Chris (Daxton Gujral), suggereert onterecht dat hij haar broer is. Ook lijkt de volwassen Chris erg op zijn collega Tom (Albert Wesker) en daardoor zijn deze twee moeilijk uit elkaar te houden. Daarnaast zijn de karakters in de film erg vlak doordat de film steeds wisselt van perspectief. Met name voor Claire en Chris is dat jammer omdat zij de personages zijn die centraal staan in deze reboot.

Wat de film redt, is de nostalgische jaren 90 muziek en de verhaalstijl van een spel. Zo lijkt de film meer een aaneensluiting van tussenfilmpjes die een amateuristische vertelling toelaten. Daardoor is de matige CGI ook acceptabel en de zwakke plot met vele onlogische wendingen nog te volgen als een licht vermakelijke zombiefilm. Tot slot heeft ‘Resident Evil: Welcome to Raccoon City’ geluk dat het de titel ‘Resident Evil’ draagt en daardoor puur als nostalgie gedragen kan worden. De voorgaande films zijn nooit echt goed ontvangen en daardoor ligt de lat ook niet hoog. Er valt wat voor te zeggen dat deze film dus prima aan de verwachtingen voldoen van een middelmatige zombiefilm.

Sanne Brands

Digital download-release: 1 april 2022
VOD-release: 11 april 2022