Resistance (2011)

Regie: Amit Gupta | 92 minuten | drama, thriller, oorlog | Acteurs: Alexander Dreymon, Michael Sheen, Andrea Riseborough, Iwan Rheon, Tom Wlaschiha, Kimberley Nixon, Stanislav Ianevski, Jassa Ahluwalia, Anatole Taubman, Melanie Walters, Simon Armstrong, Matt Hookings, George Taylor, Sharon Morgan, Mossie Smith, Nia Gwynne, Tomos Eames, Luke Cadbury, Kerry Hutchinson, Alexandra Van Ufford

1944, D-day. De invasie van de geallieerden mislukt en het Duitse leger bezet een groot deel van Groot-Brittannië. In een afgelegen daldorpje ontwaken de vrouwen op een ochtend en komen ze tot de ontdekking dat hun mannen plots allemaal verdwenen zijn. Ervan uitgaande dat hun partners zich hebben aangesloten bij het verzet, gaan de vrouwen verder met hun dagelijkse bezigheden en wachten ze vol smart op nieuws van het mannenfront. Maar oorlog en verraad doen hun intrede als er ineens een Duitse patrouille in het dal verschijnt. Het doel van de Duitse missie is echter een mysterie…

Het verhaal dat wordt verteld in ‘Resistance’ is gebaseerd op de gelijknamige succesroman van de Britse auteur Owen Sheers en een schoolvoorbeeld van het genre dat bekendstaat als ‘what if history’ (alternatieve geschiedschrijving). Hoofdkenmerk van deze stroming is dat de verhalen zich afspelen in een alternatieve wereld waarin de geschiedenis anders is verlopen dan de werkelijke historische gang van zaken zoals die bij ons bekend is. In dit geval is de geallieerde invasie in Normandië mislukt en hebben de Duitsers succesvol de oversteek naar Groot-Brittannië weten te maken. Opvallend genoeg zijn de Duitse soldaten in ‘Resistance’ geen wrede en hardvochtige nazi’s (sterker, de Britse verzetsstrijders komen vaak onsympathieker over), maar vooral door de oorlog murw gebeukte mensen die in de vallei wat rust hopen te vinden en zelfs meehelpen met het zware boerderijwerk. Gaandeweg de film ontstaat er zelfs een band tussen de vrouwelijke dorpsbewoners en de Duitsers, waarbij de nadruk ligt op de vertrouwensband en uiteindelijk voorzichtig ontluikende liefde tussen de Duitse kapitein Albrecht en de koppige boerin Maggie.

In tegenstelling tot wat de dvd-hoes, waarop vuurzeeën en wapperende vlaggen met hakenkruizen de boventoon voeren, suggereert, is ‘Resistance’ meer een traag meanderende filmhuisprent dan een vlammend oorlogsspektakel. Het verhaal wordt vooral verteld in de vorm van trage, bedachtzame dialogen en lange, statische shots. Naast de acteur is er ook een grote rol weggelegd voor het machtige en weidse landschap van ruraal Wales, een omgeving die bijdraagt aan het gevoel dat het dorp waarin het verhaal zich voltrekt een geïsoleerd oord is dat losstaat van de wereld in oorlog kilometers verderop. Hoewel het acteerwerk voor het overgrote deel wel in orde is, moet je als kijker wel houden van die bedachtzame en minimalistische aanpak. Het probleem is bovendien dat de film toe lijkt te werken naar een bijzondere apotheose die er eigenlijk nooit komt.

‘Resistance’ is een film die als contemplatief en benauwend drama redelijk uit de verf komt. Vergeet echter de wat misleidende hoes, want het is zeker geen prent die de liefhebbers van stevige oorlogsfilms zal kunnen bekoren.

Frank Heinen

DVD-release: 27 oktober 2015