Resistance (2020)

Regie: Jonathan Jakubowicz | 120 minuten | biografie, drama | Acteurs: Jesse Eisenberg, Clémence Poésy, Félix Moati, Vica Kerekes, Matthias Schweighöfer, Géza Röhrig, Ed Harris, Bella Ramsey, Martha Issová, Karl Markovics, Arndt Schwering-Sohnrey, Alex Fondja, Aurélie Bancilhon, Alicia von Rittberg, Louise Morell

De Tweede wereldoorlog blijft een dankbare inspiratiebron voor de entertainmentindustrie. Videogames over deze inktzwarte periode uit de geschiedenis doen het goed en ook films over deze oorlog scoren goed bij het publiek. Op de een of andere manier blijkt er altijd wel een nieuwe invalshoek of een persoonlijke geschiedenis te vinden die nog niet verfilmd is. In ‘Resistance’ draait het om Marcel Mangel. De wereld kent hem onder een andere naam: Marcel Marceau.

Marcel Marceau was de schuilnaam van Mangel, omdat hij zijn Joodse achtergrond wilde verbergen voor de bezetter. Als entertainer hoopte hij de Duitse bezetter af te leiden en in het geniep het Joodse verzet te helpen. Zo hielp Marceau Joodse kinderen ontsnappen uit de klauwen van de nazi’s door hen over de grens te smokkelen. In het neutrale Zwitserland konden de kinderen een nieuw leven opbouwen. Marceau was een vermaard mimespeler en gebruikte zijn talenten om Duitsers om de tuin te leiden.

Het verhaal van Marceau is zeer interessant en verdient het verteld te worden. Helaas is de casting ietwat ongelukkig gekozen. Voor deze verfilming koos men de Amerikaanse Jesse Eisenberg als de mimespeler. Deze acteur kenmerkt zich door zijn ietwat ongemakkelijke uitstraling en toneelspel. In sommige rollen komt Eisenbergs spel goed tot zijn recht, maar in de rol van heldhaftige verzetsspeler komt hij niet goed over. In de scènes waar het om pantomime draait, maakt hij een goede indruk, maar in de overige passages komt de Amerikaan nogal gekunsteld over.

Eisenberg is niet geloofwaardig in de rol, hoe goed hij ook zijn best doet. De Duitse Matthias Schweighöfer geeft hem echter mooi tegenspel als de meedogenloze nazi Klaus Barbie. Deze schurk vertrouwt het niet en denkt dat Marceau iets te verbergen heeft. Het kat-en-muisspel tussen deze twee vormt met de pantomimescènes de hoogtepunten van deze film.

‘Resistance’ is een aardige film, maar met een betere casting had deze film meer indruk gemaakt. Nu kijk je naar een degelijke film over een zeer heftige periode uit de geschiedenis. Er had meer ingezeten.

DVD- en blu-ray-release: 22 september 2021