Rester vertical (2016)

Recensie Rester vertical CinemagazineRegie: Alain Guiraudie | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Damien Bonnard, India Hair, Raphaël Thiéry, Christian Bouillette, Basile Meilleurat, Laure Calamy, Sébastien Novac, Baptiste Roques, Adrien Marsal, Tangi Belbeoc’h, Jakez André, Mathieu Milella, Charles Bénéat, Mathieu Philibert

Wondermooie natuurbeelden en toneelmatige dialogen, het op zich al intrigerende ‘Rester vertical’ is geen gemakkelijk te duiden film. Wel een ambitieuze, en dat mogen we ook verwachten van Alain Guiraudie na het kritische succes van ‘L’inconnu du lac’ (2013). De band van de mens met de natuur, de zoektocht naar zingeving, latente homoseksuele gevoelens, het verval van het platteland en het gezinsleven, de band met je kind, Guiraudie neemt veel hooi op de vork. Teveel moeten we concluderen, maar zijn moed valt te prijzen.

We maken kennis met Léo (Damien Bonnard), een op het eerste gezicht welvarende stedeling die in Zuid-Frankrijk op zoek is naar een acteur voor een film, of naar de wolven van het Centraal Massief. Of is hij op zoek naar zichzelf? Al snel ontmoet hij een schaapsherderin (India Hair) die met twee kinderen inwoont bij haar vader (Raphaël Thiéry). Niet veel later is de bij Marie ingetrokken Léo vader van een zoon en ziet hij als herder door zijn verrekijker hoe de door een postnatale depressie getroffen Marie met haar twee oudste kinderen in een auto stapt om niet meer terug te keren.

Léo is alleen met de baby en de boer, die een oogje op hem heeft. Hebben Léo en Marie van leven geruild? We krijgen weinig uitleg en de focus blijft op Léo, om wie een subplot wordt bedacht rond een vereenzaamde buurman (Christian Bouillet) bij wie een jongen (Basile Meilleurat) inwoont. De subplot heeft een sterk homo-erotische lading. Ondertussen raakt de alleenstaande vader op drift, sleept de baby overal mee naar toe, dreigt aan lager wal te raken maar keert toch telkens weer terug op de boerderij.

Er is nog een diepere laag, die wij hier niet onthullen maar de boel inbedt. Het is sowieso veel wat de kijker moet verstouwen om Léo te begrijpen; de film blijft evenwel intrigeren, als verhaal van een man op de vlucht voor het leven. Dan vind je chaos en handel je impulsief. En dan ziet de realiteit er onherkenbaar grillig uit. In al zijn eigenheid vertelt deze film een chronologisch verhaal. De met het werk van Bruno Dumont flirtende Guiraudie had zich meer op hoofdlijnen kunnen concentreren, maar als prikkelende ervaring is ‘Rester vertical’ een geslaagde onderneming.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 13 april 2017
On demand release (via Picl): 13 april 2017