Return in Red (2007)

Regie: Tyler Tharpe | 103 minuten | horror | Acteurs: J.J. Huckin, Amy Paliganoff, Michael Ray Reed, Keelan Rushing, Linda McCormick, Becky Niccum, Michael G. Young, David Tess, Mary Atkins, Kate Black, Eric Boring, Tom Colbert, Jeff Funk, Michael T. Schneider

De oversized koppen koffie die de bewoners van het slaperige stadje ergens in het Amerikaanse Indiana in de low budget productie ‘Return in Red’ drinken, heb je als kijker ook wel nodig om wakker te blijven. Ruim een uur lang gebeurt er namelijk vrij weinig, en dat voor een film die het predikaat horrorfilm draagt. Het is geen wonder dat liefhebbers van dat genre massaal afhaken bij deze film. Als je als kijker echter je voorliefde voor liters bloed vergieten, gore en schrikmomenten aan de kant kunt zetten voor een paranoïde beleving, en het niet erg vindt dat je daarvoor vele saaie momenten moet doorstaan, zit je bij ‘Return in Red’ goed. Waar regisseur/schrijver Tyler Tharpe namelijk in excelleert is het neerzetten van een onheilspellende sfeer in een landerige, verveelde setting. Dat creepy gevoel bekruipt je erg traag, maar als het er is verdwijnt het kippenvel niet snel.

Er is weinig dat de inwoners van het kleine stadje bezighoudt. Af en toe met elkaar kletsen, okay, maar echte vriendschappen worden er niet opgebouwd. Manusje-van-alles Bodecker (J.J. Huckin) helpt hier en daar. Zo is hij niet te beroerd om leeftijdgenoot Matt Finelli (Michael Ray Reed, ‘State of Play’), wiens auto in de garage staat ter reparatie, dagelijks naar zijn werk in de fabriek te brengen, waar overigens zo ongeveer alle hoofdrolspelers lijken te werken. Ook repareert hij de antenne van een oud en broos mannetje, vader van een van de andere figuren die weer de collega is van een van de eerste slachtoffers, Elssie (Becky Niccum). Als een mysterieus busje in het dorpje verschijnt, is Jarod, Elssies zoontje de eerste die het opmerkt. Zijn moeder is buiten de was aan het afhalen, als het busje bij hen in de buurt parkeert. De schuifdeur gaat open en een soort van schotelantenne verschijnt. Ook klinkt er een irritant dreunend zoemgeluid. De tv van het oude heer Spearick vertoont weer kuren, Jarod kijkt ongerust naar buiten, maar ziet niet dat zijn moeder in elkaar zakt. De volgende ochtend blijft Elssie in bed in plaats van naar de fabriek te gaan. Bodecker is de tweede in het dorpje die het vreemde busje opmerkt en gaat op onderzoek uit. Ondertussen volgen we Katie, die ook werkzaam is in de fabriek, maar tot haar grote verdriet in de nachtploeg ingedeeld wordt. Wel mag ze dan van de werkvloer naar de administratie (waarom er ’s nachts aan de boekhouding gewerkt moet worden, is overigens niet duidelijk). Tijdens haar eerste dienst brengt het busje een bezoek aan de fabriek. Dat heeft rampzalige gevolgen.

Pluspunt van ‘Return in Red’ is de geloofwaardige cast, je ziet geen bordkartonnen figuren, maar mensen van vlees en bloed – mensen die je zou verwachten als bewoners van zo’n dorp. Dat het acteerwerk hier en daar te wensen overlaat, is dan wel weer jammer, maar geen verrassing. Tyler Tharpe lijkt zijn vriendenclub en kennissenkring aangesproken te hebben: in zijn debuut ‘Freak’ zien we een groot deel van de cast terug. Het concept van ‘Return in Red’ is intrigerend, maar jammer genoeg slaat de regisseur, die overigens wel blijk geeft van zijn talent, door in zijn poging sfeer voor gore te laten gaan. Daardoor slaagt hij er niet in de zorgvuldig opgebouwde spanning uit te laten monden in een bevredigende ontlading. Op een enkele succesvolle scène na (de vorkheftruck!) heeft ‘Return in Red’ de horrorliefhebber weinig te bieden en dat is toch waar de regisseur het op heeft gemikt.