Revoir Paris (2022)

Recensie Revoir Paris CinemagazineRegie: Alice Winocour | 104 minuten | drama | Acteurs: Virginie Efira, Benoît Magimel, Grégoire Colin, Maya Sansa, Amadou Mbow, Nastya Golubeva Carax, Anne-Lise Heimburger, Sofia Lesaffre, Clarisse Makundul, Zakariya Gouram, Jonathan Turnbull, Dolores Chaplin, Cédric Kemso Ringuet, Yoann Barrenechea

‘Revoir Paris’ is een kalme, ernstige film over traumaverwerking. Mia (Efira) is getuige van een terroristische schietpartij in een restaurant en heeft moeite zich het voorval te herinneren. Ze maakt een zwerftocht door de stad Parijs, langs mede-getuigen en slachtoffers, om zaken te achterhalen.

De film verrast weinig qua plotontwikkeling. De van oorsprong Belgische topactrice Efira lijkt zelfs moeite te hebben met het onderwerp, terwijl zij in liefdesdrama eerder schitterende. Het acteren is vlak, vlakker dan de verdoofde of bevroren staat van de getraumatiseerde persoon zou vereisen.

Vlotte veertiger Mia heeft een stabiel karakter, is enigszins gesloten dus verklaarbaar is het wel, maar waarom zoekt een evenwichtig persoon naar al die lotgenoten van verschillende herkomst, vergezeld van een in staccato gebrachte voice-over?

Het is het resultaat van de methode Winocour. De regisseur presenteert Mia als katalysator van het trauma van verschillende slachtoffers – zoekende naar medemenselijkheid in een kille stad, maar Mia is zelf ook slachtoffer en de kijker moet binding krijgen met de hoofdfiguur.

Dat lukt moeilijk, als Mia ingetogen met haar wijnglas draait en met haar knappe partner Thomas vrijt. Een beetje meer drama had wel geholpen. In trauma giet je dat wijnglas achterover of vertoon je vluchtgedrag, denkt ondergetekende dan.

OK, Mia schrikt van de sluittoon van de metro wanneer ze in zichzelf gekeerd door Parijs trekt, de traumaverwerking versterkt de intimiteit tussen haar en de begripvolle Thomas (Magimel) en dat is mooi, maar het is een beetje te weinig golfslag.

Mia zoekt het gesprek op ooghoogte, en is daardoor een goed doorgeefluik voor de kijker van een caleidoscoop aan perspectieven. Zo maakt ‘Revoir Paris’ de belofte van de regisseur op degelijke wijze waar, al komt het belangrijkste karakter niet maximaal tot leven.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

Speciale vertoning: Tapis Rouge 2022
Bioscooprelease: 6 april 2023