Revolver (2005)
Regie: Guy Ritchie | 110 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Jason Statham, Vincent Pastore, Ray Liotta, Andre Benjamin, Terence Maynard, Andrew Howard, Mark Strong, Francesca Annis, Anjela Lauren Smith, Elana Binysh, Bill Moody, Stephen Walters, Vincent Riotta, Tom Wu
Na de grote flop ‘Swept Away’ (2002) met vrouwlief Madonna in de hoofdrol is regisseur Guy Ritchie weer teruggekeerd naar het voor hem zo succesvolle misdaadgenre. De misdaadfilms ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ (1998) en ‘Snatch’ (2000) zijn immers de films waarmee hij bekend is geworden.
De zo voor Guy Ritchie kenmerkende filmstijl, die in ‘Lock, Stock….’ door hem voor het eerst is gebruikt, zien we in ‘Revolver’ (2005) weer terug. Het versneld en vertraagd tonen van scènes om zo een stap terug of juist verder in de tijd te gaan, is weer ruimschoots aanwezig. Dit geldt ook wat betreft het filmen van scènes in bepaalde kleurtinten.
Alleen gaat hij te ver met zijn terugkeer. Daar waar de eerdergenoemde misdaadfilms nog een sterk script hebben, komt hij hier niet veel verder dan een aftreksel hiervan. Het plot is te doorzichtig en de film kan mede hierdoor geen 110 minuten boeien. De kijker verliest zo nu en dan de aandacht en wordt wakker geschud door de gewelddadige actiescènes, waarbij hij zelfs een stukje kopieert uit ‘Kill Bill vol. 1’ (2003) van Quentin Tarantino.
Het acteerwerk van hoofdrolspelers Ray Liotta en Jason Statham is matig en vlak. Het is duidelijk dat deze acteurs niet gecast zijn op hun kwaliteiten om van hun personages iets moois te maken, maar omdat zij ‘old time favourites’ zijn van Guy Ritchie. Het zijn de minder bekende collega-acteurs Andre Benjamin en Vincent Pastore die de film dragen. Zij slagen er in om hun personages op subtiele wijze uit te beelden. Zij houden tijdens hun screentime de aandacht van de kijker vast.
Na ‘Swept Away’ (2002) had Guy Ritchie niets meer te verliezen en zou het verstandiger zijn geweest om met de nodige risico’s een vernieuwende film te maken. Deze film heeft echter hetzelfde effect als naar het casino gaan met als doel om niet te verliezen. Met die instelling zal je dus ook niets winnen. En dat is precies wat nu gebeurt. De film scoort daardoor niet hoger dan een doorsneefilm.
Lodi Meijer