Ride Along 2 (2016)

Regie: Tim Story | 101 minuten | actie, komedie | Acteurs: Ice Cube, Kevin Hart, Tika Sumpter, Benjamin Bratt, Olivia Munn, Ken Jeong, Bruce McGill, Michael Rose, Sherri Shepherd, Arturo del Puerto, Eric Goins, Carlos Gómez, Utkarsh Ambudkar, Glen Powell, Nadine Velazquez, Bresha Webb

Toen Dwayne Johnson nog voornamelijk bekend was als ‘The Rock’ en de meeste filmfans Ryan Reynolds kenden als ‘die jongen uit Van Wilder’ zouden ze samen spelen in buddycopfilm ‘Ride Along’. De rolbezetting veranderde echter en een kleine tien jaar later, in 2014, kwam de film er pas en werden de hoofdrollen vertolkt door Ice Cube en Kevin Hart. Ondanks het bescheiden succes van die film – in Nederland trok ‘Ride Along’ een dikke zestigduizend bezoekers – kun je dat eerder tien jaar te laat noemen (het buddycopgenre is toch eigenlijk passé), dan dat het een verkeerde casting is. En ironisch genoeg heeft Hollywood het nog niet door, want Kevin Hart speelt in 2016 weer in een met ‘Ride Along’ vergelijkbare film met Dwayne Johnson, ‘Central Intelligence’. Hoe dan ook, de voordelen wogen zwaarder dan de nadelen en een sequel liet niet lang op zich wachten. ‘Ride Along 2’ gaat ongeveer op dezelfde voet verder als het eerste deel.

Kersverse politieagent Ben Barber (Kevin Hart) probeert nog altijd indruk te maken op zijn aanstaande zwager/collega James Payton (Ice Cube). Immers, nog even en ze zijn letterlijk en figuurlijk brothers-in-law, want de trouwdatum van Ben en James’ zus Angela (Tika Sumpter) komt nu wel akelig dichtbij. James heeft nog altijd weinig vertrouwen in Ben, maar om zijn zus een plezier te doen laat hij Ben meekomen op een klus in Miami. Stiekem hoopt hij dat Ben zich daar zo belachelijk zal maken, dat hij voor altijd zijn gelijk bewezen heeft. Eenmaal in Miami komen de twee heren AJ (Ken Jeong) tegen, een computerhacker die veel meer weet van het zaakje waarmee zij bezig zijn. Ook ontmoeten ze de doorgewinterde agente Maya (Olivia Munn). Met zijn vieren proberen ze zakenman/drugs kingpin  Antonio Pope (Benjamin Bratt) achter slot en grendel te krijgen.

Wie genoten heeft van ‘Ride Along’ zal aan deel 2 ook wel plezier beleven. Toch zullen dat voornamelijk de fans van Kevin Hart zijn, want hij is met zijn komische timing en grappige uitspraken het beste dat de film te bieden heeft. Voor een goed geschreven, origineel verhaal hoef je ‘Ride Along 2’ niet te kijken, want elke plotwending valt te voorspellen en creativiteit is ver te zoeken. Maar de film ziet er wel gelikt uit en door de vele actiescènes kijkt het makkelijk weg. Je mist er echter niets aan als je toch besluit ‘m over te slaan.

Bioscooprelease: 4 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 15 juni 2016