Ride Along (2014)

Regie: Tim Story | 100 minuten | actie, komedie | Acteurs: Ice Cube, Kevin Hart, John Leguizamo, Bruce McGill, Tika Sumpter, Bryan Callen, Laurence Fishburne, Dragos Bucur, Gary Owen, Jacob Latimore, Jay Pharoah, Benjamin Flores Jr., Eric Benson, Greg Rementer, Anna House, Jasmine Burke

De plot van ‘Ride Along’ is snel verteld. Om indruk te maken op de broer van zijn vriendin, een hooggeplaatst politieagent, voegt de sullige highschoolbewaker Ben (Kevin Hart) zich een dag bij diens patrouille. Aanvankelijk is de afstand tussen de twee groot, maar beetje bij beetje weet Ben zijn zwager James (Ice Cube) voor zich te winnen. Maar dan komt James op het spoor van de gevreesde drugsbaas Omar.

De buddyfilm staat niet bekend om zijn ingewikkelde verhaallijnen, maar draait eerder om de onderlinge verschillen en chemie tussen twee hoofdpersonen en de humor die daaruit voortkomt. Om de tweestelling op scherp te zetten, is ook de actie van betekenis. Van actie heeft ‘Ride Along’ dan ook genoeg, de humor vertegenwoordigt slechts een klein segment. Kortweg gezegd is ‘Ride Along’ niet grappig. De gezichten van de acteurs hebben bijvoorbeeld veel expressie. Het zou de humor kunnen bevorderen, doordat hun emoties zichtbaar worden uitvergroot. Maar feitelijk wordt er niets mee gedaan. Gelukkig neemt ‘Ride Along’ zich niet al te serieus, maar blijft het enigszins luchtig. Toch heerst de indruk dat de film grote steken laat vallen. Nu is ‘Ride Along’ een niet grappige variant van ‘Training Day’.

De beeldvoering geeft ‘Ride Along’ een modern karakter. Hippe, snelle camerabewegingen met ondersteuning van knallende hiphopbeats. De talrijke dialogen moeten die contemporaine beelden versterken. Vooral Ben praat heel veel, tot vermoeiens toe. In zijn zoektocht naar bevestiging valt hij alleen zoveel in herhaling dat de vaart er volkomen uit raakt. Nu is het alsof de afzonderlijke scènes steeds hetzelfde tonen. Zijn enige bekwaamheid ligt in het spelen van videogames. Dat hij in het echte leven fout op fout stapelt, terwijl hij nog zo zijn best doet, werkt niet in zijn voordeel. Zijn klunzigheid kan op een kluchtige manier nog door de vingers worden gezien. Maar dat hij daarbij constant om respect vraagt, gaat op een gegeven moment op de zenuwen werken. James is daartegenover blijvend serieus. Doordat de dialoog nergens toe leidt en de personages vastzitten in hun keurslijf, blijven de verschillen tussen de twee hoofdpersonages grotendeels intact. Ook van enige chemie is dan weinig merken. Hun gekibbel blijft hangen in eentonigheid. De toevalligheden in het scenario en de misschietende vijanden dragen eveneens weinig bij.

Ondanks de modieuze beeldtaal, heeft ‘Ride Along’ een vrij ouderwetse en matige uitwerking. ‘Ride Along’ is een overbodig niemendalletje. Daar is alles mee gezegd.

Wouter Los

Waardering: 1.5