Ride Your Wave – Kimi to, nami ni noretara (2019)

Recensie Ride Your Wave CinemagazineRegie: Masaaki Yuasa | 94 minuten | animatie, komedie | Originele stemmencast: Ryôta Katayose, Rina Kawaei, Honoka Matsumoto, Kentaro Ito

Oorwurmen. Liedjes die zo indringend en catchy zijn dat je ze niet meer uit je hoofd krijgt. Het maakt niet uit of je het een mooi liedje vindt, of juist een heel vervelende song; het blijft in je gedachten rondzingen. In de Japanse animatiefilm ‘Ride Your Wave’ (2019) speelt precies zo’n liedje een cruciale rol. ‘Brand New Story’ is mierzoet en wordt met gekweelde stemmen gezongen door de in Japan razend populaire J-popformatie Generations from Exile Tribe. Van de makers van ‘Ride Your Wave’ is het niet alleen slim bedacht om de band zo’n prominente bijdrage te laten leveren aan de film; helemaal een slimme zet was het om één van de zangers van de band, Ryota Katayose, een van de stemmen te laten inspreken. Zo trek je toch meteen een hoop publiek (hoofdzakelijk pubermeisjes) naar de zalen! De regisseur van ‘Ride Your Wave’ is overigens niet de minste; Masaaki Yuasa, een ervaren animeregisseur die in 2004 debuteerde met ‘Mind Game’ en wiens werk gekenmerkt wordt door een inventieve kunstzinnigheid en creatieve stijl. ‘Ride Your Wave’ is zijn meest toegankelijke werk tot nu toe.

Thema’s als liefde, dood, rouw en veerkracht worden op poëtische wijze vervlochten in een zomerse setting. Het 19-jarige meisje Hinako (stem van Rina Kawaei) woont in een kuststadje waar ze aan de plaatselijke universiteit studeert. Maar echt zin om in de schoolbanken te zitten en zich bezig te houden met wat ze later voor de kost moet doen heeft ze niet; veel liever hangt ze rond bij de zee, waar ze kan surfen en chillen. Op een dag vat het appartementencomplex waar Hinako woont vlam door een van richting veranderde vuurpijl. Gelukkig is de 21-jarige brandweerman Minato (Ryota Katayose) snel ter plaatse om haar uit de vuurzee te redden. Om hem daarvoor te bedanken, wil Hinako hem graag leren surfen. Hoe meer ze met elkaar omgaan, hoe heviger de vonken tussen de twee overspringen. De romantiek bloeit op tijdens sfeervolle scènes aan zee, of in de keuken waar we zien hoe Minato minutieus bezig is het perfecte kopje koffie klaar te maken (door juist zoiets ogenschijnlijks triviaals zo uitgebreid in beeld te brengen, krijgt ‘Ride Your Wave’ zijn eigenzinnigheid). Als kijker voel je je soms een voyeur die stiekem een verliefd stelletje bespiedt, zo intiem en kalm (als het niet zo’n pretentieus modewoord zou zijn, zou je haast zeggen ‘mindfull’) weet Yuasa de ontluikende liefde en alles overwoekerende aandacht die de twee hebben voor elkaar in beeld te brengen.

Maar dan slaat het noodlot toe en worden we uit de droom getrokken; Minato besluit tijdens een stevige winterstorm te gaan surfen en komt op tragische wijze om in de golvenzee. Dit is geen spoiler, maar een centraal breekpunt in de film, omdat Yuasa vervolgens laat zien hoe Hinako omgaat met het verlies van haar grote liefde. Hij blijkt namelijk in bijzondere, waterrijke gedaantes op te duiken in haar leven, en dan met name wanneer ze ‘hun’ liedje’, ‘Brand New Story’, zingt. Yuasa en de al even ervaren scenarioschrijfster Reiko Yoshida weten de balans tussen realisme en magie uitstekend te bewaren en de grens steeds verder te laten vervagen. Ook het poëtische spel met water en vuur is inventief in het verhaal en in de animaties verweven; Hinako is op haar best in het water maar verliest bijna haar leven in een vuurzee, Minato is het vuur juist de baas, maar kan het water niet het hoofd bieden. De manier waarop Hinako vervolgens haar verdriet verwerkt – waarbij Minato zich in allerlei fantasie- en waterrijke gedaantes aan haar vertoont – is een natuurlijk prachtige wijze van rouwverwerking en een ontroerende vorm van troost.

De film is voor die hard Yuasa-fans misschien aan de conventionele kant, maar wie goed kijkt ziet dat de regisseur wel degelijk de ruimte voor zichzelf heeft gevonden om binnen een meer mainstream kader toch zijn creatieve stempel te drukken. Alleen dan wat subtieler, bijvoorbeeld door met frivole visuele invalshoeken en perspectieven te spelen. Voor wie nog niet bekend is met het werk van deze regisseur is ‘Ride Your Wave’ een toegankelijke ‘instapper’. Laat je meeslepen door ‘Ride Your Wave’, die je het ene moment hopeloze verliefdheid laat voelen, je niet veel later ontroostbaar achterlaat met een plaatsvervangend schuldgevoel, om je ten slotte via een magische route op weg helpt nieuwe hoop te vinden.

Bioscooprelease: 30 juli 2020
DVD-release: 27 november 2020
Speciale vertoning: IFFR 2023