Riley’s First Date? (2015)

Regie: Josh Cooley | 5 minuten | animatie, korte film, komedie, familie | Originele stemmencast: Kaitlyn Dias, Kyle MacLachlan, Diane Lane, Ben Cox, Pete Docter, Josh Cooley, Sherry Lynn, Bill Hader, Flea, Paula Pell, Laraine Newman, Lori Alan, Patrick Seitz, Amy Poehler, Phyllis Smith, Lewis Black, Mindy Kaling, Gregg Berger, Keith Ferguson, Mona Marshall

Voor wie nog niet genoeg heeft van de emoties in de hoofden van de personages in ‘Inside Out’, brengt Disney Pixar als extra op de blu-ray/DVD van die animatiefilm de short ‘Riley’s First Date?’. Niet schrikken: Riley is hier niet een jongvolwassene die daadwerkelijk een eerste afspraakje heeft, ze is nog steeds het meisje dat we kennen uit ‘Inside Out’. Alleen haar ouders dénken dat de jongen die aanbelt en naar hun dochter vraagt, meer volwassen bedoelingen heeft. Die jongen kennen we overigens al, het is Jordan, uit een hele korte, maar erg grappige, scène op het eind van ‘Inside Out’. Rileys vader schiet volledig in alarmfase code rood en probeert in zijn goedbedoelde overbescherming van zijn dochter achter Jordans bedoelingen te komen, maar slaagt daar niet direct in. Ondertussen begeeft Rileys moeder zich naar haar kamer, en zij gebruikt weer een hele andere methode. Ze speelt de coole moeder en past, tot ergernis van Riley, haar taalgebruik daarop aan.

In ‘Riley’s First Date’, waar regisseur Josh Cooley tien maanden aan gewerkt heeft, zien we de emoties van alle vier de personages, maar het vormt toch een coherent geheel. De reacties van de personages zijn erg herkenbaar en dat – samen met een geslaagde grap uit onverwachte hoek – maakt het zo’n komische short. Qua humor en intelligentie doet deze short het in niets onder voor de hoofdfilm. Zien dus!

DVD-, blu-ray-, en blu-ray 3D-release: 18 november 2015 (als extra op de DVD en blu-ray van ‘Inside Out’).