Rings (2017)

Recensie Rings CinemagazineRegie: F. Javier Gutiérrez | 98 minuten | drama, horror | Acteurs: Aimee Teegarden, Johnny Galecki, Alex Roe, Vincent D’Onofrio, Matilda Anna Ingrid Lutz, Bonnie Morgan, Chuck David Willis, Patrick R. Walker, Zach Roerig, Laura Wiggins, Lizzie Brocheré, Randall Taylor, Drew Grey, Kayli Carter, Jill Jane Clements

Horror is onderhevig aan inflatie. Vijftien jaar geleden kregen we nog koude rillingen van ‘The Ring’, een horrorfilm over een vervloekte videotape. Tegenwoordig denk je: been there, done that, seen the sequel. En dan hebben we het Japanse origineel en de sequel nog niet eens genoemd. Toch is regisseur F. Javier Gutiérrez vastberaden om het verhaal nieuw leven in te blazen. In ‘Rings’ moeten we het zonder Naomi Watts stellen, maar het concept blijft min of meer hetzelfde: mensen bekijken een videoband met verontrustende beelden. Daarna hebben ze nog zeven dagen te leven, tenzij ze de vloek afschuiven door de band te kopiëren en aan iemand anders te laten zien. Lukt dit niet, dan komt de langharige Samara bij je spoken.

Met die videoband begint het verhaal zijn leeftijd eigenlijk al te tonen. Wie heeft er tegenwoordig nog een videorecorder? Tenzij Samara zich laat upgraden naar Blu-ray of Netflix is de vloek een probleem dat zichzelf oplost. In ‘Rings’ zijn de regels daarom aangepast: digitale kopieën doen het trucje ook. In de special features vertelt acteur Johnny Galecki dat de film op deze manier commentaar levert op social media en viral video’s. En dat maakt het verhaal volgens hem veel interessanter en gelaagder. Ach, als dat toch eens waar was…

‘Rings’ begint al met een valse noot. In de openingsscène laat Samara het vliegtuig van ene Carter (Zach Roerig) neerstorten als zijn zeven dagen op zijn. Effectief, maar een beetje lullig voor de andere passagiers. Na deze gebeurtenis maakt ‘Rings’ een tijdsprong van twee jaar. Biologiedocent Gabriel (Johnny Galecki) tikt een videorecorder op de kop, vanwege retro. Ooit van een jongen geweest die omkwam bij een vliegtuigongeluk. Ook volgen we Holt (Alex Roe) en Julia (Matilda Lutz), twee verliefde studenten die op verschillende universiteiten zitten. Als Holt niets meer van zich laat horen zoekt Julia hem op. Julia ontdekt dat Holt meedoet aan een geheim experiment van zijn biologiedocent, de eerder genoemde Gabriel. Hij laat zijn studenten de vervloekte videoband bekijken en brengt het proces in kaart. Iets met onderzoek naar leven na de dood. Garantie tot aan de deur.

Als Holts ‘tail’ – de persoon aan wie hij de vloek kan overdragen – niet op komt dagen besluit Julia om de beelden zelf te bekijken, vanwege ware liefde. Nu is haar leven in gevaar. Al snel blijkt dat de vloek bij Julia anders verloopt dan bij de andere studenten. Ook blijkt haar kopie verborgen beelden te bevatten over het verleden van Samara. Julia en Holt besluiten de aanwijzingen te volgen. Hun zoektocht leidt hen naar het stadje Sacrament Valley en de blinde Galen (Vincent D’Onofrio), die hen vertelt dat Samara ooit begraven lag op het plaatselijke kerkhof. Julia heeft het idee dat het meisje pas rust zal vinden als haar lichaam is verbrand. Dan kan haar ziel ontsnappen en is iedereen blij.

Maar helaas, als we iets geleerd hebben van ‘The Ring’ 1 en 2, dan is het dat het geen zin heeft om medelijden met Samara te hebben. Een wraakzuchtig loeder is het, en dankbaar, ho maar. Voor de oplettende kijker zal de ontknoping van ‘Rings’ dan ook niet als een verrassing komen, al is de sleutelscène wel onsmakelijk. Eng is de film alleen als je de eerdere films niet gezien hebt. Het lijk in de kast in ‘The Ring’, daarvan vloog je popcorn in de lucht, maar de verwrongen gezichten in ‘Rings’ zijn meer van hetzelfde. Ook leunt de film zwaar op jump scares, waaronder de inmiddels stomvervelende ‘vrachtwagen uit het niets’.

Dit alles is nog te vergeven, ware het niet dat Gutiérrez het concept zwakker maakt. Hoe meer je weet van Samara en haar stamboom, hoe minder eng ze wordt. De suikerzoete hoofdpersonen Holt en Julia zijn een flinke stap terug ten opzichte van de meer geconflicteerde Rachel die door Naomi Watts werd neergezet. De mythologie van The Ring werd in latere films al warrig, maar neemt hier echt een loopje met de logica. En hoewel de premisse potentie heeft, lijdt de plot onder lui denkwerk.

In Amerika deed ‘Rings’ het onverwacht goed. Waarschijnlijk gingen horrorfans om dezelfde reden naar de bioscoop als waarom hipsters een videorecorder aanschaffen: uit nostalgie. Lijkt leuk, tot de boel vastloopt. Dan denk je: wacht even, er zijn inmiddels betere dingen op de markt.

Paula Koopmans

Waardering: 2

Bioscooprelease: 9 februari 2017
DVD- en blu-ray-release: 21 juni 2017