Rio 2 (2014)

Regie: Carlos Saldanha | 102 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: Anne Hathaway, Jesse Eisenberg, Leslie Mann, Jamie Foxx, Kristin Chenoweth, Rodrigo Santoro, John Leguizamo, Jake T. Austin, Amandla Stenberg, Jemaine Clement, Andy Garcia, Bruno Mars, Rita Moreno, Pierce Gagnon, Tracy Morgan, George Lopez, Will i Am, Janelle Monáe

In ‘Rio 2’ keren we terug bij de blauwe papegaaien Blu en Jewel. Inmiddels hebben ze een gezinnetje en wonen ze in het mooie Rio de Janeiro. Hun vrienden Linda en Tulio vinden tijdens een expeditie in het Amazone gebied, sporen van een groep papegaaien die van dezelfde soort zijn als Blu en Jewel. Het gezin besluit met zijn allen, inclusief vrienden Rafael, Nico en Pedro, een reis te maken naar het Amazonegebied om hun soortgenoten op te zoeken. De groep papegaaien blijkt familie te zijn van Jewel en ze wordt herenigd met haar vader. Blu heeft veel moeite met het oerwoud en mist de handige snufjes van mensen zoals pannenkoeken en elektrische tandenborstels. Ondertussen wordt het gebied van de papegaaien bedreigd door de kapping van bomen en duikt vijand Nigel uit het eerste deel op om de levens van Blu en Jewel nog verder te ontregelen.

Succesvolle animatiefilms krijgen tegenwoordig standaard een vervolg. Vaak haalt een vervolg of een eventueel derde film het niet bij het origineel. Maar er zijn uitzonderingen zoals ‘Shrek 2’ en ‘Toy Story 3’ die nog beter waren dan het origineel. ‘Rio 2’ is het vervolg op het succesvolle ‘Rio’ uit 2011. De films zijn gemaakt door Blue Sky Studios die ook verantwoordelijk zijn voor de ‘Ice Age’ films. ‘Rio’ werd geprezen om haar kleurrijke animaties, aanstekelijke muziek en door de goede stemmencast. ‘Rio 2’ borduurt voort op dat succes en laat alle karakters weer terugkeren. Ook zijn er flink wat nieuwe karakters aan toegevoegd.

Zo is daar de bazige Eduardo die door Andy Garcia van stem wordt voorzien. Als beschermende vader van Jewel heeft hij het niet zo op Blu die zich flink moet bewijzen als gedomesticeerde papegaai. Popzanger Bruno Mars, die de oude vlam van Jewel speelt, is verrassend goed als stemacteur. De grootste aanwinst in nieuwe karakters is Kristin Chenoweth als gifkikker Gabi, die smoorverliefd is op Nigel maar hem door haar giftige lijf niet kan aanraken. Musicalster Chenoweth krijgt als Gabi haar eigen musicallied waarin ze de liefde verklaart aan Nigel. Het is een briljante scène die de prachtig geanimeerde gifkikker in de spotlights zet. Ook de karakters uit het eerste deel zijn weer even sterk. Jesse Eisenberg heeft nog steeds de lachers op zijn hand als de onhandige Blu die de wereld van de mensen mist. Maar slechterik Nigel is het allerbeste karakter uit de ‘Rio’ films. Jemaine Clement laat de dramatische en op wraak beluste witte kaketoe heerlijk slecht en theatraal zijn, inclusief evil lachje.

De plot van de film is door de twee slechteriken (Nigel en de boomkappers), een ontvoering, een talentenjacht en de strubbelingen tussen Blue en Eduardo overvol. Jammer, want daardoor krijgen de leukste karakters te weinig tijd om helemaal uit de verf te komen. De overdaad aan verhaallijnen voelt voor de kijker behoorlijk vermoeiend aan. Gelukkig is er voldoende om van te genieten. De Braziliaanse muziek swingt nog steeds de pan uit en de dieren zijn zo mooi geanimeerd dat je ze het liefst zou willen aaien op het scherm. Ook valt er genoeg te lachen met de karakters en zorgt een muzikale auditie à la The Voice voor de grappigste scène uit de hele film. Let in die scène vooral op de hilarische schildpadden.

‘Rio 2’ bevat dezelfde elementen als ‘Rio’ maar mist wat van de frisheid. Het standaardverhaal is te vol gepropt met verhaallijnen en karakters maar behoudt wel de fijne humor uit het eerste deel.  De film zal geen prijzen winnen voor originaliteit maar is door de prachtige kleurrijke animaties en leuke karakters een vrolijke film voor jong en oud.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 9 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 27 augustus 2014