Rio (2011)

Regie: Carlos Saldanha | 96 minuten | animatie, komedie, avontuur, familie | Nederlandse stemmencast: Jamai, Kim-Lian van der Meij, Charly Luske, Tanja Jess | Originele stemmencast: Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, Leslie Mann, Rodrigo Santoro, Jake T. Austin, George Lopez, Carlos Ponce, Kate del Castillo, Bernardo de Paula

De ongerepte jungle is al vaker een fijne inspiratiebron gebleken voor makers van animatiefilms, met als meest in het oog springende voorbeelden Disneys ‘The Jungle Book’ (1967) en ‘The Lion King’ (1994). De weelderige flora en kleurrijke fauna, maar ook de ondoordringbare mystiek van het oerwoud spreken niet alleen kinderen maar ook hun ouders tot de verbeelding. Carlos Saldanha, de grote man achter de ‘Ice Age’-trilogie, dook voor zijn film ‘Rio’ (2011) de oerbossen van zijn geboorteland Brazilië in, om een ode te brengen aan het land van zijn voorvaders. Met de dynamische openingsscène in de jungle, waarbij talloze felgekleurde vogels een soort gevederde welkomstdans opvoeren op swingende bossanovaklanken, begint hij veelbelovend. Zodra het verhaal begint, blijkt dat we als publiek verwend zijn door de hoogstandjes van Pixar. Want hoewel ‘Rio’ een weldadige kleur- en muziekexplosie in huis heeft, weet het verhaal nergens echt te verrassen.

Blu is een zeldzame blauwe ara die als jong vogeltje in handen komt van snode handelaars die hem van de oerwouden van Rio naar winters Minnesota brengen. Daar belandt hij in de liefdevolle handen van Linda, de wat sullige eigenaresse van een boekwinkeltje. De twee raken enorm aan elkaar gehecht en Blu laat zich flink in de watten leggen, op het verwende af. Op een dag komt de Braziliaanse ornitholoog Tulio de winkel binnen, met de boodschap dat Blu mee moet komen naar Rio de Janeiro om de toekomst van zijn soort veilig te stellen. De blauwe ara dreigt namelijk uit te sterven. Hoewel zowel Linda als Blu nou niet direct staan te springen om met Tulio mee te gaan, laten ze zich toch overhalen. Eenmaal in Rio komt Blu oog in oog te staan met Jewel, het laatste overgebleven vrouwelijke exemplaar van de blauwe ara. Zij moet aanvankelijk niets hebben van haar verwende soortgenoot – hij kan niet eens vliegen! – maar wanneer ze slachtoffer dreigen te worden van vogelsmokkelaars worden ze gedwongen samen te werken.

‘Rio’ is een bruisende, vrolijke film die in sneltreinvaart aan je voorbij trekt. De film zit vol met kleurrijke vogelfiguurtjes die flierefluitend door het leven gaan. Bijvoorbeeld ‘straatvogels’ Nico en Pedro en de vriendelijke toekan Rafael, die Blu en Jewel helpen hun weg door de straten van Rio te vinden. Een vijand moet er natuurlijk ook zijn en die is in ‘Rio’ heel aardig gelukt. In de oorspronkelijke versie geeft Jemaine Clement geeft de gefrustreerde witte papagaai Nigel, die als hulpje van de vogelhandelaars optreedt, uitstekend gestalte. Samen met Jesse Eisenberg als de neurotische ara Blu steelt hij de show. In de Nederlandse versie zijn onder meer de stemmen van Jamai Loman, Kim-Lian van der Meij, Charley Luske en Tanja Jess te horen. De prachtig vormgegeven vogels en de sfeervolle setting (niet alleen de Braziliaanse jungle, maar ook de stranden, de favela’s en het uitbundige carnaval van Rio de Janeiro maken deel uit van het decor) weten de kijker de film in te trekken, de ritmesectie (met onder meer Sergio Mendes aan boord) zorgt ervoor dat hij zijn voeten niet stil weet te houden. Maar is dat genoeg?

Op inhoudelijk vlak stelt ‘Rio’ een tikkeltje teleur. In de indrukwekkende openingsscène, waarin te zien is hoe een kleine Blu in verkeerde handen terechtkomt, weet de film de kijker emotioneel te raken, maar helaas krijgt dat verder nauwelijks een vervolg. Het blijft allemaal wat aan de oppervlakte, of je nou een 3D-bril op hebt of niet. Nooit maak je je echt zorgen of het allemaal wel goed gaat komen met Blu en Jewel, het is vooral een bruisende wervelwind door het zomerse Rio de Janeiro. De flinterdunne plot en de voorspelbaarheid zitten een onvergetelijke filmervaring in de weg. We zijn ongetwijfeld verwend door de recente hoogstandjes van Disney/Pixar, want ‘Rio’ is vanwege zijn kleurenpracht en aanstekelijke ritme zeker de moeite van het kijken waard. De film swingt en springt, is grappig en heeft een hoge entertainmentwaarde. De avonturen van deze vrolijke vogels zullen we echter ook weer snel vergeten zijn.

Bioscooprelease: 20 april 2011
DVD- en blu-ray-release: 17 augustus 2011