Rio, I Love You-Rio, eu te amo (2014)

Regie: Vicente Amorim, Guillermo Arriaga, Stephan Elliott, Sang-soo Im, Nadine Labaki, Fernando Meirelles, José Padilha, Carlos Saldanha, Paolo Sorrentino, John Turturro, Andrucha Waddington, César Charlone | 98 minuten | komedie, drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Basil Hoffman, Emily Mortimer, Rodrigo Santoro, Bruna Linzmeyer, Nadine Labaki, Harvey Keitel, Cláudia Abreu, Fernanda Montenegro, Eduardo Sterblitch, Hugo Carvana, Michel Melamed, Vincent Cassel, Marcio Garcia, Marcelo Serrado, Ryan Kwanten, Bebel Gilberto, John Turturro, Vanessa Paradis, Land Vieira, Laura Neiva, Jason Isaacs, Wagner Moura, Roberta Rodrigues, Tonico Pereira, Cassi Abranches, Diogo de Lima, Cleo Pires, Caio Junqueira, Cauã Antunes, Débora Nascimento, Paulo Campani, Stepan Nercessian, Xando Graça, Regina Casé, Sandro Rocha, Laís Corrêa, Lucas Mendes, Jéssica Barbosa

‘Rio, I Love You’ is de derde film van het uitdijende City of Love project. In dit project vormt steeds een wereldstad het decor voor ultrakorte verhalen over de liefde. Ieder verhaal heeft zijn eigen regisseur, scenarist en acteurs. De serie begon met het genietbare ‘Paris, je t’aime’ en vervolgde met het iets mindere ‘New York, I Love You’. Voor dit derde deel, over Rio de Janeiro, wisten de producenten nogal wat grote namen te strikken. Dat schept verwachtingen.

Die verwachtingen kunnen na de eerste verhalen meteen de prullenbak in. Die verhalen behoren tot het slechtste wat de City of Love films tot dusver brachten. In het eerste verhaal ontmoet een oudere zwerfster haar kleinzoon. Zowel de zwerfster als haar verhaal over het fijne zwerversleven overtuigen van geen kant. Hierna volgt een hopeloos zwak verhaal, van grootmeester Paolo Sorrentino nog wel, over een oudere Amerikaanse man en zijn trophy wife. Het verhaaltje is tegelijk flauw, voorspelbaar en ongeloofwaardig. Bovendien is Emily Mortimer miscast als golddigger.

Bij de verhalen die volgen wordt het er nauwelijks beter op. De scripts lijken afkomstig uit een laatje met afgekeurde ideeën. Er is een warrige geschiedenis met een oude vampier, een gezellige gay romance tussen een Australische filmster en zijn Braziliaanse chauffeur, een afscheidsscène van twee uitgebluste echtgenoten. Bij die laatste krijgen we als bonus een stukje zemelzang van de zwaar irritante Vanessa Paradis.

De rauwe bijdrage van Guillermo Arriaga, over een eenarmige bokser en zijn gehandicapte echtgenote, lijkt te slagen totdat een veel te zoet achtergrondliedje de boel komt verstieren. Verrassend genoeg is de enige geslaagde episode die van Carlos Saldanha, de man van animatiefilms ‘Rio’ en ‘Ice Age’. Het verhaal over twee balletdansers in een relationele crisis is niet al te origineel, maar de uitwerking is heel genietbaar.

Opvallend aan deze derde City of Love productie is de ongemakkelijke portrettering van Rio. Waar de voorgangers de duistere kanten van New York en Parijs zo veel mogelijk negeerden, probeert ‘Rio, I Love You’ juist licht te creëren waar duisternis is. Dus zien we een vrolijke zwerfster die uit vrije wil voor het zwerversbestaan heeft gekozen. Dus zien we zwerfkinderen die niet aan de drugs zitten, maar vrolijk knikkeren op straat. Dus zien we een prostitué die fijn gaat picknicken met haar bejaarde klant. Het enige commentaar op de duisternis van Rio vinden we in een onsamenhangend verhaal over een man die het befaamde Christusbeeld de les leest.

‘Rio, I Love You’ is een rommelige mislukking, waarbij het is te hopen dat de producenten het de volgende keer anders aanpakken. Wanneer je bedenkt dat er een City of Love over Jeruzalem in aantocht is, lijkt dat ook hoognodig. We wachten in angstige spanning af.

Bioscooprelease: 23 juli 2015