Ripley’s Game (2002)

Regie: Liliana Cavani | 110 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: John Malkovich, Ray Winstone, Dougray Scott, Uwe Mansshardt, Hanns Zischler, Paolo Paoloni, Maurizio Lucà, Evelina Meghnagi, Chiara Caselli, Lena Headey, Sam Blitz, Emidio La Vella, Lutz Winde, Nikolaus Deutsch, Wilfried Zander, Hendrikje Fitz, Francesca Ventura, Yurij Rosstalnyj, Ronnie Paul, Thomas Bloem, Oliver Hanisch, Soncke M. Korries, Rene Lay

Tom Ripley is een interessant fenomeen voor de doe-het-zelf psycholoog. Al vanaf de eerste film over de opmerkelijke levensstijl van Ripley – ‘The Talented Mr. Ripley’ – is Tom maar moeilijk te doorgronden. Neemt de emotie de overhand als zijn doordachte leven niet loopt zoals hij het voor ogen heeft of hebben we te maken met een gewetenloze psychopaat met oog voor kunst en schoonheid? ‘Ripley’s Game’ is een relatief onbekende verfilming van de gelijknamige novelle van Patricia Highsmith, die een trilogie schreef over de bizarre geest van Tom Ripley.

Nu Ripley een stuk ouder is heeft hij op het eerste gezicht rust gevonden in een authentiek Italiaans stadje, waarin hij zijn beschaafde gevoel voor stijl en cultuur deelt met een wonderschone jongedame die de klassieke kunst van het piano en klavecimbel spelen beheerst. Waar Tom Ripley in zijn jonge jaren duistere talenten aanwendt om zijn leven in te richten zoals hij dat wilt, is hij inmiddels verworden tot een meesteroplichter. Een crime passionnel maakt in ‘Ripley’s Game’ plaats voor een ‘zakelijke’ deal, weliswaar uitgevoerd op meesterlijke wijze. We maken vervolgens kennis met het teruggetrokken leven van Ripley. Het lijkt wel of hij zich verveelt. En omdat hij zich verveelt gaat hij spelen, spelen met de nuchtere Jonathan die als willekeurige prooi dient. Een subtiel dubbelspel is het resultaat. Op het moment dat de Russische maffia op het punt staat Jonathan te elimineren komen de berekende skills van de vertrouwde Tom Ripley weer in beeld. Kan het zijn dat Ripley uit de hoek komt met een onverwachte drijfveer, een ijzingwekkende compassie?

Voor de rol van de oudere Tom Ripley is er geen betere casting denkbaar dan John Malkovich, die het merkwaardige en mysterieuze karakter van Ripley alleen maar kracht bij zet. Sterker nog, het ietwat magere verhaal van ‘Ripley’s Game’ wordt voortreffelijk overeind gehouden door de acteerprestaties van Malkovich. Hoewel je te maken hebt met een duistere persoonlijkheid is het vrij eenvoudig om samen met Ripley op avontuur te gaan en te ontsnappen aan de alledaagse moraal. ‘Ripley’s Game’ is een psychologische thriller met karakter, in een aansprekend Europees decor. Een aanrader voor eenieder die op zoek is naar een spannend verhaal dat meerdere lagen kent.

Tristan van der Linden

Bioscooprelease: 28 mei 2003