Rise of the Guardians – De vijf legendes (2012)

Regie: Peter Ramsey | 97 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie | Originele stemmencast: Chris Pine, Alec Baldwin, Jude Law, Isla Fisher, Hugh Jackman, Dakota Goyo, Khamani Griffin, Kamil McFadden, Georgie Grieve, Emily Nordwind, Jacob Bertrand, Olivia Mattingly, Dominique Grund, Ryan Crego, April Lawrence, Peter Ramsey, Isabella Blake-Thomas, Stuart Allan, Rich Dietl | Nederlandse stemmencast: Bracha van Doesburgh, Vincent Croiset, Bas Muijs, Tara Hetharia, Sem Ragas, Mark Rietman, Xavier Werner

Zouden de kerstman en de paashaas elkaar weleens ontmoet hebben? Dat vroeg Mary Katherine, de dochter van schrijver en illustrator William Joyce, zich ooit hardop af. Het zette Joyce aan het denken en bracht hem op het idee een (prenten-) boekenreeks te maken over wat hij noemt ‘The Guardians of Childhood’, de beschermers van de jeugd. De kerstman en de paashaas zijn van de partij, maar ook de tandenfee en Klaas Vaak. Allemaal hebben ze een taak bij het beschermen van de jeugd; de een is de hoeder van de verwondering, de ander van de hoop en een derde van dromen of herinneringen. In de boekenreeks van Joyce, waarvan het eerste deel in 2011 verscheen, wordt eerst de persoonlijke geschiedenis van de figuren uit de doeken gedaan: hoe hebben ze hun magische krachten gekregen? Elkaar ontmoeten, dat gebeurt pas in een later stadium. In de DreamWorks-animatiefilm ‘Rise of the Guardians’ (2012), gebaseerd op de boeken van Joyce, vormen ze echter een soort team van superhelden die de kwade Boogeyman moeten tegenhouden. Het scenario werd geschreven door David Lindsay-Abaire, maar Joyce hield een scherp oogje in het zeil.

De grote inspiratiebron voor de film, Mary Katherine, maakte niet meer mee dat haar droom werkelijkheid werd: in 2010 stierf ze op slechts achttienjarige leeftijd aan een hersentumor. Alleen al om een laatste eer aan zijn dochter te kunnen bewijzen, zette Joyce alles op alles om van ‘Rise of the Guardians’ (‘De vijf legendes’ in de Nederlandse versie) een bijzondere film te maken. Vooral op visueel vlak is dat goed gelukt. Direct in de openingsscène is te zien dat alles uit de kast is getrokken om er een oogverblindend spektakel van te maken. We maken kennis met Jack Frost (stem van Chris Pine), de geest van de winter, die vertelt hoe hij werd en wie hij is. Wie hij daarvóór was, weet hij niet, maar hij zou er maar wát graag achterkomen. Hij slijt zijn dagen met het verzorgen van ijspret voor kinderen. Dan wordt hij door het Mannetje in de Maan – in deze film een soort alwetende natuurgod – naar de Noordpool gesommeerd. Daar maakt hij kennis met The Guardians: North (een jolige kerstman met Russisch accent, stem van Alec Baldwin), Tooth (de engelachtige tandenfee, stem van Isla Fischer), Bunny (een potige en norse variant op de paashaas, stem van Hugh Jackman) en Sandy (een zwijgende Klaas Vaak). Zij hebben hulp nodig bij het beschermen van de kinderen tegen de kwade nachtmerries van Pitch (een gitzwarte Boogeyman met de stem van Jude Law), die de kinderen hun geloof in wonderen, dromen en herinneringen wil afnemen.

Dat het uitgerekend Jack Frost die bij deze reddingsmissie betrokken wordt, is voor iedereen een verrassing. Het biedt de kijker wel een houvast, want net als wij is ook Jack nieuw in deze wonderlijke wereld van Guardians. En wat hij zich aanvankelijk niet realiseert, is dat deze missie hem de ogen opent over wie hij precies, waar hij vandaan komt en wat zijn doel is in de wereld. Kan hij de kinderen in hem laten geloven, zoals ze ook in de kerstman en de tandenfee geloven? Het verhaal is op het eerste gezicht erg Amerikaans; Nederlandse kinderen hebben meer met Sinterklaas en als ze al geloven in de kerstman en de paashaas, maken ze er niet zo’n halszaak van als aan de overkant van de grote plas. Volwassen in ons nuchtere Nederland zullen het allemaal wellicht wat te zoetsappig vinden. Maar als je erin mee wilt gaan – en de schitterende, dynamische animaties zijn daarvoor overrompelend en meeslepend genoeg – is ‘Rise of the Guardians’ een film waar je met de hele familie van kunt genieten, ideaal voor de laatste maanden van het jaar. Spannend dankzij een innemende slechterik, grappig dankzij de charmante sidekicks van North (kerstelfjes en Yeti’s) en Tooth (Tinkerbell-achtige fladdermeisjes) en vooral een plaatje om te zien.

De 3D-techniek voegt hier bovendien écht een extra dimensie toe. Neem alleen al de scène waarin Jack Frost kennismaakt met het jongetje Jamie en hem op spectaculaire wijze per slee door de stad loodst: dankzij de 3D voel je de koude wind langs je oren suizen. Alsof je er zelf bij bent! ‘Rise of the Guardians’ spreekt verhaaltechnisch misschien niet zo tot de verbeelding als de gemiddelde Pixar-film, wat de animaties betreft doet deze DreamWorks daar absoluut niet voor onder. Net als het al even adembenemend mooi geschoten ‘How to Train Your Dragon’ (2010) is ook hier Roger Deakins de man die de finishing touch leverde. Mede daardoor is ‘Rise of the Guardians’, zeker voor de liefhebbers van CG-animatie, de moeite waard.

Bioscooprelease: 28 november 2012
DVD- en blu-ray-release (ook 3D): 27 maart 2013