Rob the Mob (2014)

Regie: Raymond De Felitta | 100 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Michael Pitt, Nina Arianda, Andy Garcia, Ray Romano, Griffin Dunne, Michael Rispoli, Yul Vazquez, Frank Whaley, Samira Wiley, Brian Tarantina, Aida Turturro, Matthew Blumm, Luke Fava, Burt Young, Cathy Moriarty, Jeremy Allen White, Joseph R. Gannascoli, Adam Trese, Aimee Mullins

‘Rob the Mob’ vertelt het op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal van Tommy en Rosemarie Uva, het jonge stel dat begin jaren negentig in New York op het lumineuze idee kwam om de maffia te beroven. Een snufje ‘Bonnie and Clyde’ (zo worden ze in de film ook genoemd) en een vleugje ‘True Romance’, maar ‘Rob the Mob’ heeft dankzij de sterke cast en de boeiende geschiedenis genoeg om op eigen merites beoordeeld te worden.

We maken kennis met Tommy (Michael Pit) en zijn vriendin Rosie (Nina Arianda) als zij op Valentijnsdag een bloemenwinkel beroven – Tommy doet het gevaarlijke werk, Rosie fungeert als chauffeur van hun vluchtauto. Het koppel wordt gepakt, en als Rosie’s gevangenisstraf er op zit, besluit ze het roer om te gooien. Ze zoekt een baantje en wacht met smart op de vrijlating van haar vriendje. Ook Tommy doet zijn best om op het rechte pad te blijven. Rosie’s werkgever (leuke rol van Griffin Dunne), op wiens strafblad fraude prijkt, gunt iedereen een tweede kans en dus krijgt Tommy ook een baan bij zijn incassobureau. In tegenstelling tot Rosie, die zich als de titel bij het bedrijf bestond “werkneemster van het jaar” zou mogen noemen, is Tommy begaan met het financiële lot van de debiteuren en doet hij hen stiekem tips aan de hand om hun betaling nog langer uit te stellen.

Tommy laat zich makkelijk afleiden en is inmiddels erg geïnteresseerd geraakt in de rechtszaak tegen maffiabaas John Gotti. Die zittingen mag je als burger gewoon bij wonen. Tommy geeft zijn ogen en oren goed de kost, en noteert adressen van clubs waar leden van de maffia elkaar regelmatig ontmoeten. Omdat daar geen vuurwapen naar binnen mag, vormt bij hem snel het idee om zo’n club te overvallen. De kans dat de maffia de politie belt is immers wel heel klein…

Aanvankelijk voelt Rosie niet veel voor het plan van haar vriendje, maar als ook haar bonus vies tegenvalt, ziet zij ook in dat het verliefde stel andere bronnen van inkomsten moet zien te vinden. De eerste overval loopt gesmeerd, maar dan wordt Tommy roekeloos.

‘Rob the Mob’ neemt binnen het uitgekauwde maffiagenre een bijzondere plaats in. Er is namelijk nauwelijks geweld te zien, er vloeit bijna geen bloed en er vallen nauwelijks slachtoffers. Daarnaast is de humoristische insteek opmerkelijk. Op onverwachte momenten komt de film gewoon met een grappige situatie uit de hoek (zoals bijvoorbeeld de koelkastscène).

Heel erg slim zijn de jongelui niet, maar wel sympathiek. Tommy’s klunzige houding verandert gedurende de film naar overmoedigheid; en zijn gemankeerde relatie met zijn familie geeft hem diepgang. Nina Arianda is een openbaring. Ze sprankelt in elke scène. Of het nu haar met vloeken doordrenkte telefoongesprekken bij het incassobureau betreft, haar interactie met Tommy of haar openhartige gesprek met journalist Jerry Cardozo (Ray Romano): ze is grappig en overtuigend. Van haar hopen we nog veel meer te zien.

Ook de rest van de cast maakt ‘Rob the Mob’ tot een genoeglijke anderhalf uur: we zien Andy Garcia in een ongewone maffiabaas-rol (en krijgen en passant het geheim van de perfecte rijstballen te horen) en uit andere maffia-films (of -series, ‘The Sopranos’) bekende koppen vervolmaken het plaatje. Dat het einde – hoewel niet ver van de waarheid – dan afsteekt bij de rest van de film, is jammer, maar niet onoverkomelijk.

DVD-release: 7 juli 2015