RoboCop (2014)

Regie: José Padilha | 118 minuten | actie, misdaad, science fiction | Acteurs: Joel Kinnaman, Gary Oldman, Michael Keaton, Abbie Cornish, Jackie Earle Haley, Michael K. Williams, Jennifer Ehle, Jay Baruchel, Marianne Jean-Baptiste, Samuel L. Jackson, Aimee Garcia, Douglas Urbanski, John Paul Ruttan, Patrick Garrow, K.C. Collins

Kregen de cultklassiekers van Neerlands trots Paul Verhoeven voorheen nog slappe sequels, tegenwoordig worden ze opnieuw verfilmd. ‘Total Recall’ was in 2012 aan de beurt, een remake van ‘Starship Troopers’ komt eraan, maar allereerst is ‘RoboCop’ te zien op het grote scherm.

Qua cast zijn niet de minste namen aangetrokken. Gary Oldman, Michael Keaton en Samuel L. Jackson gelden ondertussen toch wel als veteranen in filmland. De hoofdrol is toegekend aan Joel Kinnaman, bekend van de hitserie ‘The Killing’, en de Braziliaanse regisseur José Padilha mag deze update in goede banen leiden.

In 2028 worden buitenlandse oorlogen gevochten door robotsoldaten maar de Amerikaanse bevolking is sceptisch over het implementeren van robots wat betreft wetshandhaving in eigen land. OmniCorp CEO Raymond Sellars (Michael Keaton) is verantwoordelijk voor de productie van voorgenoemde robots. Om publieke opinie te beïnvloeden draagt hij wetenschapper Dr. Dennett Norton (Gary Oldman) op om een zogenoemde cyborg -half mens, half robot- te ontwikkelen. Een mislukte aanslag op het leven van politieagent Alex Murphy (Joel Kinnaman) maakt hem tot de perfecte kandidaat en zodoende is RoboCop een feit. Maar de samensmelting van mens en machine blijkt toch niet zo ideaal als gehoopt, zeker niet wanneer RoboCop steeds vaker zijn eigen plan trekt.

Dat regisseur José Padilha groot fan is van het origineel is duidelijk te merken. Hij gaat gepast om met het bronmateriaal en voegt hier zo zijn eigen veranderingen aan toe, zoals bijvoorbeeld opiniemaker Pat Novak (gespeeld door Samuel L. Jackson). Het is jammer dat het smakelijke getier en gefoeter van Jackson in zijn fictieve programma The Novak Element niet echt op de buis te zien is. De overduidelijke satirische toon van het origineel is voornamelijk vervangen door een maatschappijkritische blik op het buitenlandbeleid van de VS.

Een jammerlijke 12+ certificering  zorgt voor een verrassend tamme verfilming, zeker als je bedenkt dat deze regisseur zijn sporen heeft verdiend in het actiegenre. Weg is de “smeltende” schurk uit het origineel, het uitschakelen van robots komt daarvoor in de plaats. De weinige actiescènes zijn gelukkig wel van een hoog niveau. Het uitschakelen van diverse bad guys wordt met een dodelijke precisie uitgevoerd. Ook de oogstrelende special effects zijn goed gelukt, met als toonbeeld de interface waar RoboCop gebruikt van maakt. Het gedateerde DOS uiterlijk is vervangen met een fijne futuristische aanblik. Hopelijk wordt er hier naar gekeken wanneer Google-glass eindelijk zijn intrede doet.

Eén van de meest schokkende scènes in ‘Robocop’ is als we zien wat er nou werkelijk over is van Murphy zelf. De bijbehorende emotionele impact is daarbij jammer genoeg afwezig, een gemiste kans. Een veelal huilende Abby Cornish als de vrouw van Murphy en zijn “puppy-eyed” zoon brengen hier geen verandering in.

Oorspronkelijk was de hoofdrol weggelegd voor Michael Fassbender en het enigszins fletse acteren van Joel Kinnaman doet vragen of Fassbender meer van de rol had kunnen maken. In de bijrollen daarentegen wordt er prima geacteerd. Michael Keaton als een soort kwaadaardige Steve Jobs en Gary Oldman als de gewetensbezwaarde wetenschapper zijn uitblinkers, samen met de voorgenoemde Samuel L. Jackson.

‘RoboCop’ heeft zeker bestaansrecht. Regisseur Padilha laat in zijn enthousiasme wat steekjes vallen maar veel van zijn aanpassingen hebben meerwaarde. Het origineel heeft bij menig filmliefhebber een verheven status maar het intrigerende gegeven blijkt in een nieuw pantser ook prima te werken.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 13 februari 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 augustus 2014