Rock of Ages (2012)

Regie: Adam Shankman | 123 minuten | komedie, drama, musical, romantiek | Acteurs: Tom Cruise, Julianne Hough, Russell Brand, Catherine Zeta-Jones, Paul Giamatti, Malin Akerman, Alec Baldwin, Mary J. Blige, Eli Roth, Erica Frene, Shane Hartline, James Martin Kelly, Bryan Cranston, Celina Beach, Dan Finnerty, Anya Garnis, Barry Habib, Constantine Maroulis, Veronica Berry, Nuno Bettencourt, Diego Boneta, Dakota Sage Grant

Geen muziekstroming leent zich beter voor parodie dan de Californische hardrock van de jaren 80. Muzikanten met leren broeken, geëxplodeerde kapsels en verwijfde poses. Bands die vriendelijke popliedjes speelden, voorzien van gelaagde koortjes, hard gitaarwerk en dubbele basdrum. Denk aan Bon Jovi, Mötley Crue, Guns ’n Roses en Def Leppard. Maar denk vooral aan Spinal Tap.

In de verfilmde musical ‘Rock of Ages’ speelt deze muziek een belangrijke rol. Bekende en iets minder bekende liedjes ondersteunen een flinterdunne plot, over een meisje dat begin jaren 80 van Tulsa naar Los Angeles reist om het daar te maken als zangeres. Ze ontdekt de excentrieke kant van rock ’n roll in de op Axl Rose lijkende superster Stacee Jaxx en ze ontmoet foute managers, een burgemeestersvrouw op oorlogspad en een agressieve aap die dol is op verkleedpartijen. En uiteraard vindt ze de liefde, in de persoon van een barmedewerker met rockambities. Een verhaal kortom met leuke elementen, maar helaas leidt het nooit tot een samenhangend geheel.

Ook de acteerprestaties vallen niet altijd mee, hoewel hoofdrolspeelster Julianne Hough cute én sexy is en Tom Cruise een memorabele rol neerzet als de maffe Stacee Jaxx. De humor is afwisselend flauw, geestig en lekker dwaas, met de flauwste scènes voor Catherine Zeta-Jones en de grappigste voor Tom Cruise en Russell Brand.

Wat maakt deze film dan toch de moeite waard? De muziek natuurlijk! ‘Rock of Ages’ is een feest van herkenning met classics als Paradise City, Here I Go Again en Sister Christian. Met geslaagde mash-ups (Jukebox Hero/I love Rock ‘n Roll en More than Words/Heaven) en tijdloze slijmbalballads (Waiting for a Girl Like You). Maar het is vooral de manier waarop de muziek hier wordt ingezet. De eenzame rocker die je met het lijflied van de toerende muzikant (Wanted Dead or Alive) het kippenvel op de armen zingt. Of in de categorie humor: het übersentimentele I Wanna Know What Love Is, gezongen richting het kruis van een sexy journaliste. En dat is grappiger dan het klinkt.

Het zijn de muziek en humor die ‘Rock of Ages’ nog net overeind houden. Een voorzichtige aanrader voor liefhebbers van radiovriendelijke rockmuziek, voor romantische zielen en nostalgici. Hoewel… retro is hip, Russell Brand speelt een goofy Brit en de hoofdrol wordt vertolkt door een gewezen deelneemster aan Dancing with the Stars. Hoe 2012 wil je het eigenlijk hebben?

Bioscooprelease: 21 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 14 november 2012