Rocksteady – The Roots of Reggae (2009)

Regie: Stacsha Bader | 90 minuten | muziek, documentaire | Met: Gladstone Anderson, Ken Boothe, Stranger Cole, Marcia Griffiths, Derrick Lara, Hopeton Lewis, Rita Marley, Sylvanus Moore, Derrick Morgan, Judy Mowatt, Dawn Penn, Leroy Sibbles, Carlton Smith, The Tamlins, U-Roy

Reggae kennen we dankzij Bob Marley en Peter Tosh maar al te goed, maar niet veel mensen weten dat die typisch Jamaicaanse muzieksoort ooit ontstaan in uit de rocksteady, een genre dat op zijn beurt weer voortkwam uit de ska. Het ritme werd met de jaren steeds een tandje lomer en langzamer. Rocksteady kende slechts een korte bloeiperiode (1966-1968), maar betekende desalniettemin de doorbraak van bekende Jamaicaanse artiesten als Stranger Cole en Dawn Penn. In de Canadees-Zwitserse muziekdocumentaire ‘Rocksteady – The Roots of Reggae’ (2009) wordt teruggeblikt op het ontstaan van de Jamaicaanse muziekscene, en in het bijzonder op de tijd dat rocksteady op zijn hoogtepunt was. Aanleiding van de film is een reünieconcert dat georganiseerd werd en de cd die ter ere van dat concert werd uitgegeven. Voor de muzikanten is het een weerzien met oude bekenden; uiteraard worden talloze herinneringen opgehaald.

‘Rocksteady – The Roots of Reggae’ is een heel traditioneel opgebouwde documentaire, waarin een lange reeks hoofdrolspelers aan het woord gelaten wordt. Zij vertellen over hoe het allemaal begon en proberen aan te geven wat het verschil is tussen ska, rocksteady en reggae (al komen ze veelal niet verder dan het onderstrepen van het verschil in tempo). Tussendoor worden we getrakteerd op swingende opnamen (van vroeger én nu), want dat deze mensen muziek kunnen maken, staat buiten kijf. Als we eerlijk zijn: niet alles wat oude helden als Marcia Griffiths en Ken Boothe te vertellen hebben, spreekt genoeg tot de verbeelding. Het is vooral interessant voor de mensen die die tijd mee hebben gemaakt. Zelfs de onthullingen van Rita Marley, die ons tijdens een rondleiding door Trenchtown toont waar ze voor het eerst de liefde bedreef met Bob, zijn vrij nietszeggend.

Interessanter wordt het wanneer dieper wordt ingegaan op de drijfveren van de muzikanten. De rol van Haile Selassie, de Ethiopische keizer en verafgode messias van de rastafari, blijft helaas onderbelicht – al zijn de beelden van zijn bezoek aan Kingston zeer de moeite waard. De slavernijgeschiedenis komt aan bod wanneer het lied ‘The Rivers of Babylon’ besproken wordt. Het is een van de weinige momenten dat deze documentaire dieper graaft en niet aan de oppervlakte blijft. Jammer, want de muziek verdient het om nader geanalyseerd te worden. Nu leunt ‘Rocksteady – The Roots of Reggae’ te veel op de geweldige muziek die van Jamaica afkomstig is en de begaafde en charmante muzikanten, die improviseren dat het een lieve lust is. Liefhebbers van Jamaicaanse muziek mogen deze film absoluut niet missen, mensen die meer willen weten over de achtergronden en ontstaansgeschiedenis van het rocksteady-genre zullen van deze vrij oppervlakkige film echter niet veel wijzer worden.