Rogue (2007)

Regie: Greg McLean | 95 minuten | thriller | Acteurs: Michael Vartan, Radha Mitchell, Stephen Curry, John Jarrat, Corline Brazier, Sam Worthington, Damien Richardson, Robert Taylor, Geoff Morrell, Celia Ireland, Heather Mitchell, Mia Wasikowska, Barry Otto

Na zijn uitstekende horrorfilmdebuut ‘Wolf Creek’ brengt regisseur Greg McLean nu ‘Rogue’. Ditmaal is het de beurt aan een reisjournalist die samen met andere toeristen een nare vakantieherinnering aan Australië over houdt. In ‘Wolf Creek’ geeft McLean deze eer aan een groepje backpackers. Wie hoopt op het soort gelijke niveau van McLeans filmdebuut, zal ‘Rogue’ magertjes vinden. De film bevat wel spannende ogenblikken, maar nergens weet McLean met ‘Rogue’ je echt de stuipen op het lijf te jagen. Dit kon de Australische regisseur wél uitermate goed bij ‘Wolf Creek’. Het gemis van veel huiveringwekkende momenten wordt ieder geval niet veroorzaakt doordat de ‘killer croc’ een slecht aftreksel is uit de computer. Wanneer je de krokodil te zien krijgt, stellen de CGI-effecten allesbehalve teleur; hij is zeer realistisch. En McLean trapt ook niet in de valkuil dat hij het roofdier te snel volledig in beeld brengt.

‘Rogue’ begint met een prachtige zonsopkomst in het Australische Northern Territory. Daarna krijg je imposante shots geschoten vanuit een helikopter die je de immense uitgestrektheid van de outback tonen. De intro wordt daarbij ondersteund door gezang van een Aboriginal. Maar zijn lied stopt abrupt wanneer een waterbuffel in beeld komt die aan de rand van het moeras water gaat drinken. Tot nu toe lijkt ‘Rogue’ verdacht veel op een natuurdocumentaire. Plotseling wordt het dier aangevallen door een krokodil. Het volgende shot laat ons alleen de bewuste plek zien waar de buffel zich bevond en dat het water erom heen nog flink nadeint. Deze documentaire-achtige aanpak eindigt voorlopig hiermee. We maken daarna kennis met Pete (Michael Vartan), die zoals de meeste toeristen met een Greyhound-bus aankomt in een soort gehucht. Grappig detail: let maar eens goed op de krantenkop die op een klein billboard staat bij de ingang van de plaatselijke kroeg. Het is een kleine indicatie dat het gebied best gevaarlijk terrein is.

Regisseur McLean houdt wel van een portie droge humor, want het interieur van de kroeg is nou allesbehalve doorsnee. Het lijkt meer op een rariteiten kabinet. Daarbij is de dialoog van Pete met de eigenaar amusant wanneer Pete informeert naar de riviercruise. Een andere klant maakt zijn aanwezigheid duidelijk kenbaar tijdens Pete’s gesprek met de kroegbaas. Na een drankje laat hij zich samen met een groep andere toeristen per boot vervoeren om het wilde dierenrijk te aanschouwen. Kate Ryan (Radha Mitchell) is hun gids. Onderweg krijgen haar klanten veel moois te zien. Ook maken ze kennis met een van Kate’s vrienden; Neil (Sam Worthington) die haar even goed plaagt op de rivier. Wanneer Kate net besluit om terug te keren naar de basis, wordt er een lichtkogel gezien. Kate kan dit noodsignaal niet negeren en besluit om op onderzoek te gaan. Deze beslissing brengt haar en iedereen aan boord dieper in de ongereptheid van de Australische bush, wellicht iets té dichtbij de natuur…

Hoofdrolspeler Michael Vartan is amusant als reisjournalist Pete uit Chicago. Vartan speelt eens een heel ander type dan fans gewend van hem zijn. Zo herken je hem niet terug als je hem alleen maar kent door een romantische komedie als ‘Never Been Kissed’ of ‘Monster In Law’. Verder steekt Vartans karakter uit ‘Rogue’ ook flink af bij zijn rol in de televisieserie “Alias”. Als Pete vloekt Vartan er op los en is een bangerik. De angst straalt van zijn gezicht. Tegenspeelster Radha Mitchell is een goede tegenhanger van Vartan. Mitchell speelt lekker nuchter de knappe Australische gids met ‘no nonsense’ houding. Eén bekend gezicht uit ‘Wolf Creek’ komt in ‘Rogue’ terug; acteur John Jarret. Hij speelt ditmaal een klein en zoetig personage; de weduwnaar Russel. Best apart om hem nu in zo’n andere rol terug te zien.

‘Rogue’ beschikt niet over een vlug tempo. Voor het eerste deel van de film is het ook niet storend, maar het laatste half uur had best meer vaart mogen hebben. McLean weet slinks tussen de trage momenten door een aantal spannende momenten te stoppen. Bijvoorbeeld wanneer het plan wordt opgevat dat er iemand naar de overkant moet zwemmen om een touw te spannen om naar het vaste land te kunnen komen. De regisseur brengt mooi in beeld hoe penibel de situatie wordt op het eiland door gedetailleerde shots te tonen waarin je het waterpeil stukje voor stukje ziet toenemen.

McLean besteedt veel aandacht aan de natuur in ‘Rogue’; je krijgt dan ook veel imposante beelden voorgeschoteld van de wildernis in The Northern Territory. Wie ‘Rogue’ bekijkt om zoveel mogelijk bloed te zien vloeien, kan beter een andere film kiezen. De film blijft vrij mild, het lijkt bij vlagen een verkapte natuurfilm waarbij een thriller/horror verhaal om heen is verzonnen. Desalniettemin is ‘Rogue’ een aanrader om te zien door de fijne visuele aanpak.

Ans Wijngaarden