Rogue River (2012)

Regie: Jourdan McClure | 82 minuten | horror, thriller | Acteurs: Michelle Page, Michael Rooker, Lucinda Jenney, Bill Moseley, Art Alexakis, Chris Coy, Michael Cudlitz

Wat is dat toch met die Amerikaanse dorpjes op het platteland? Volgens de Amerikaanse filmindustrie kun je beter in een drukbevolkte stad wonen. Daar lopen weliswaar ook psychopaten, seriemoordenaars en ander uitschot rond, maar daar wonen ook ‘normale’ mensen. In ‘Rogue River’ is het weer kommer en kwel op het platteland. Afgelegen dorpjes worden bevolkt door weirdo’s met weinig goeds in de zin. De ogenschijnlijk vriendelijke Jon Wall is daarvan het perfecte voorbeeld. Achter zijn vriendelijke uitstraling gaat een pervers monster schuil.

‘Rogue River’ verhaalt over Mara (Michelle Page). Deze jonge vrouw reist naar Oregon Rogue River om de as van haar onlangs overleden vader uit te strooien. Als ze de resten in de rivier wil uitstrooien, wordt ze op de schouder getikt door ene Jon Wall (Bill Moseley). Ze moet eerst een vergunning aanvragen als ze de laatste wens van haar vader wil inwilligen. Mara besluit dan maar naar huis te rijden, maar als haar auto niet meer start ziet ze geen andere uitweg om met Jon mee naar zijn huis te rijden. Eenmaal daar aangekomen, ontmoet Mara Jons zus Lea (Lucinda Jenney). Al snel ontdekt Mara dat er iets niet pluis is met deze familie.

Dat er iets niet klopt aan Jon en Lea wordt al snel duidelijk. De manier waarop broer en zus ontsporen, is de kracht van de film. Regisseur Jourdan McClure zet in op spanningsopbouw en neemt de tijd om de familiegeschiedenis te ontvouwen. Dankzij het sterke spel van Moseley en Jenney – die met zichtbaar plezier twee perverse monsters neerzetten – blijft de spanningsboog strak gespannen. Ook Page is op dreef en weet van de kwetsbare Mara een aansprekend personage te maken.

‘Rogue River’ is een knap gemaakte genrefilm met een even schokkende als idiote finale. Origineel bedacht, maar wel vergezocht.

‘Rogue River’ verschijnt 25 april 2012 op DVD.