Romans (2017)

Recensie Romans CinemagazineRegie: Ludwig Shammasian, Paul Shammasian | 91 minuten | drama | Acteurs: Orlando Bloom, Janet Montgomery, Anne Reid, Charlie Creed-Miles, Josh Myers, Jo Wheatley, Alex Ferns, James Smillie, Rory Nolan, Natasha Sparkes, Kyle Rees

De jonge bouwvakker Malky (Orlando Bloom) gaat gebukt onder een traumatisch verleden. Een Rooms-Katholieke priester verkrachtte hem toen hij twaalf was en nog altijd schroeien de wonden. Bijna-veertiger Malky woont bij zijn moeder, een gelovig type dat indertijd niks wilde horen over eventueel misbruik, Malky’s relatie met vriendin Emma is een doodlopende weg. Dan komt op een dag het bericht dat de priester terugkeert naar de parochie waar hij zich ooit aan Malky vergreep.

Het Engelse drama ‘Romans’ – genoemd naar Bijbelvers Romeinen 12:20 – is de tweede lange film van Paul en Ludwig Shammasian (voorheen opererend als The Shammasian Brothers, een naam die je eerder verwacht van een rondreizende trapeze-act). Hoewel er voldoende films zijn over misbruik in de Katholieke Kerk is ‘Romans’ een aardige aanvulling binnen het genre. De kerk als instituut blijft buiten schot, de film richt zich vooral op de gevolgen van het misbruik.

Het verhaal van ‘Romans’ rust op twee pijlers. De film verbeeldt alle mogelijke gevolgen die (seksueel) misbruik in de jeugd kan hebben voor de volwassene. Het blijkt een treurige opsomming: hechtingsproblemen, seksuele aberraties, woedeaanvallen, chronische vermoeidheid, depressie, moeite met volwassen worden en schuldgevoelens, diepe, diepe schuldgevoelens. Deze zaken worden nooit benoemd, maar je kunt ze aflezen aan de provocaties en de seksuele voorkeuren van Malky en aan zijn problematische relatie met Emma (sterke rol van Janet Montgomery).

Tweede pijler draait om de vraag of Malky zich zal wreken op zijn verkrachter of dat zijn hart groot genoeg is om de priester te vergeven. Waarbij het dan weer fijn is dat de priester niet de obligate slinkse en geile gladjanus is die je bij een seksueel roofdier verwacht.

Helaas mist de film een natuurlijke flow en is hij in meerdere opzichten (editing, dialogen, acteren) een beetje hoekig. Bovendien is ‘Romans’ een vreemd mengsel van subtiel en helemaal niet subtiel. Een slachtoffer van een priester die later professioneel sloper wordt van kerken? De onvermijdelijke stigmata? Het kruis dat hij letterlijk draagt? Al die knokpartijen en het over-the-top einde (dat wel weer in lijn is met het Bijbelvers)?

Neemt niet weg dat ‘Romans’ een aardige toevoeging is aan het subgenre van het misbruikdrama. Met een prima cast, een degelijk verhaal en een geloofwaardige kijk op de gevolgen van misbruik. Niet om vrolijk van te worden, wel de moeite waard.

Bioscooprelease: 26 april 2018
DVD-release: 21 augustus 2018