Romeo Must Die (2000)

Regie: Andrzej Bartkowiak | 111 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Jet Li, Aaliyah, Isaiah Washington, Russel Wong, DMX, Delroy Lindo, D.B. Woodside, Henry O, Jonkit Lee, Edoardo Ballerini, Anthony Anderson, Matthew Harrison, Terry Chen, Derek Lowe, Ronin Wong

De regisseur heeft geprobeerd met deze film een vrij jong publiek aan te spreken. De film is doorspekt van snelle en spectaculaire actiescènes, special effects zoals we die kennen uit ‘The Matrix’ en daarnaast een soundtrack gevuld met hits. Voeg vervolgens aan je cast een gevestigde R&B ster toe, en voila ‘Romeo Must Die’ is geboren.

Het Romeo & Julia thema waar de verhaallijn op rust is ondertussen eeuwenoud, uitgekauwd en enigszins saai. Door het te plaatsen in het heden en daarnaast een tegenstelling te creëren in de vorm van verschillen tussen twee rassen, haalt de regisseur het verhaal naar het hedendaagse. Toch is het duidelijk dat het alleen bedoeld is om Jet Li de kans te geven om iedereen die hem benaderd een flink pak slaag te verkopen. Het liefdesverhaal komt ook niet ijzersterk uit de verf, vooral omdat het leeftijdsverschil van de acteurs te groot is. Ze spelen late tieners, jonge twintigers. Voor Aaliyah geen probleem, omdat ze twintig was toen deze film werd opgenomen, maar Jet Li komt niet echt geloofwaardig over. Vooral in de close-ups is het verschil goed te zien. Toch ook lof voor Li, want met zijn eerste Engelstalige hoofdrol (hij was al eerder te zien in de ‘Lethal Weapon’ serie) bereikt hij in één klap waar Jackie Chan jaren over heeft gedaan: erkenning in Hollywood. Zijn vechtstijl is een lust voor het oog.

Aaliyah weet met haar eerste filmrol te overtuigen. Het personage blijft dicht bij haarzelf, maar toch is het geen eenzijdig karakter. Ze weet in deze beperkte rol toch enige diepgang te brengen. Daarmee omzeilt ze alle valkuilen waar haar collega-popsterren als Mariah Carey en Britney Spears in terecht kwamen. Geen over-the-top hoofdrol, geen overdreven marketing machine. De film drijft ook meer op naam van Jet Li dan op die van Aaliyah. Al met al een verfrissend gezicht.

De film is echter voor een groot publiek te eenzijdig. Het is vooral rake klappen op harde hiphopbeats, met een flinterdun verhaaltje. Vooral bedoeld voor liefhebbers van het martial arts-genre, en de fans van Aaliyah.

Aaliyah Haughton kwam om het leven in 2002, als gevolg van een vliegtuigramp op de Bahamas. Ze had toen wel al haar filmrol in ‘Queen of the Damned’ afgerond, nasynchronisatie is verzorgd door haar broer. Ook waren er al verschillende scènes gefilmd voor ‘The Matrix Reloaded’ en ‘The Matrix Revolutions’, waarin ze het mysterieuze nieuwe wezen Zee zou gaan vertolken. Helaas was er te weinig beeldmateriaal voorhanden om haar met behulp van de computer in de film te monteren. De rol van Zee is nu overgenomen door Nona M. Gaye, dochter van legendarische soul zanger Marvin Gaye.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 24 augustus 2000