Romy (2009)

Regie: Torsten C. Fischer | 106 minuten | biografie, drama | Acteurs: Jessica Schwarz, Thomas Kretschmann, Guillaume Delorme, Maresa Hörbiger, Heinz Hoenig, Karlheinz Hackl, Johannes Thanheiser, Erni Mangold, Alicia von Rittberg, Stella Kunkat, Sandro Lohmann, Nadja Bobyleva, Michaela Rosen, Joachim Paul Assböck

‘Romy’ is een mooi gemaakte tv-film over het leven van Romy Schneider, maar de opzet is al net zo conventioneel als de titel. Met scènes vanuit haar ziekenhuisbed in Neuilly, waar een nier moet worden verwijderd, als kapstok, wordt de kijker in chronologische volgorde cruciale episodes uit haar tragische en korte leven opgediend, vanaf haar eenzame jeugd, de vaderfiguren in haar leven, haar mislukte liefdes en de verpletterende impact van de dood van haar zoon David.

Waar ‘Romy’ vooral in uitblinkt, is het casten van acteurs die verbluffend veel op hun werkelijk bestaande tegenstanders lijken: Guillaime Delorme heeft de oogopslag van Alain Delon, Alberto Di Stasio is direct herkenbaar als regisseur Luchino Visconti en niet in de laatste plaats hoofdrolspeelster Jessica Schwarz als Romy Schneider zelf. Allemaal stuk voor stuk herkenbaar. Het moet voor Schwarz en Delorme niet makkelijk zijn om zulke iconen te moeten spelen, maar ze storten zich beiden volledig in hun rol – en als ze niet altijd de uitstraling en het sexappeal van Delon en Schneider weten te benaderen, kan dat hen nauwelijks kwalijk genomen worden. Als wij als kijker meekijken bij de opnamen van ‘La piscine’ (1968), geeft dat bijna koude rillingen hoe dicht ze het oorspronkelijke paar benaderen. Wat regisseur Thorsten C. Fischer knap doet, is het vermengen van documentair aandoende “achter-de-schermen” en “home video” beelden van Romy en haar omgeving, wat een authentiek tintje geeft aan de gebeurtenissen.

De film laat er overigens geen twijfel over bestaan hoe moeizaam Romy’s leven soms verliep: ze werd geboren als Rosemarie Albach, de dochter van twee beroemde acteurs uit de hoogtijdagen van de Duitse vooroorlogse cinema Wolf Albach-Retty (Karlheinz Hackl) en Magda Schneider (Marese Hörbiger). Ze groeide op in de schaduw van Hitlers Obersalzberg en later in een kostschool bij Salzburg, waar ze door de scheiding van haar ouders eenzaam was. ‘Romy’ draait vooral om haar relatie met de mannen in haar leven (met haar moeder als enige vrouw). Van haar biologische en afwezige vader Wolf naar de geldbeluste stiefvader “daddy” Hans Herbert Blatzheim (Heinz Hoenig), naar Delon, naar Harry Meyen (Thomas Kretschmann) en zoon David (Sandro Lohmann) die op veertienjarige leeftijd bij een bizar ongeluk om het leven komt.

Zover is het begin jaren 50 nog niet als ze op jonge leeftijd een filmrol krijgt naast haar moeder. Niet veel later komt haar grote doorbraak als keizerin Elizabeth van Oostenrijk in de mierzoete ‘Sissi’ film. In krap drie jaar maakte ze drie delen – de film springt daar snel overheen – en heeft dan zo genoeg van het personage dat ze zelfs voor 1 miljoen D-mark niet over te halen valt. In plaats daarvan wil ze zich ontwikkelen als actrice met zware, karaktervolle rollen en vertrekt ze naar Parijs. Daar volgt de romance met Delon, successen in het theater onder Visconti en een serie filmrollen die haar wisselend succes opleveren. Wanneer Delon er met een andere actrice vandoor gaat richting Mexico, doet ze een zelfmoordpoging. En dat is nog lang niet het einde van haar ellende, zoals de ingevoerde kijker zal weten. Dat laatste is wel een minpuntje: de makers springen van tegenslag naar tragedie in een hoog tempo dat een behoorlijke voorkennis vereist om alle ontwikkelingen goed te kunnen plaatsen. ‘Romy’ heeft al een groot deel van de speelduur erop zitten als het overlijden van haar vader, haar turbulente huwelijk met de depressieve schrijver Harry Meyen, die worstelt met zijn halfjoodse afkomst en de erfenis van de Tweede Wereldoorlog – en de al genoemde dood van David en haarzelf nog aan bod moeten komen. De geboorte van dochter Sarah – die ze kreeg van haar assistent Daniel Biasini, wordt een beetje afgeraffeld. Dan eindigt de film – net als Romy’s leven – nog behoorlijk abrupt.

Hans Geurts

DVD-release: 27 augustus 2013