Room 304 – Værelse 304 (2011)

Regie: Birgitte Stærmose | 88 minuten | drama | Acteurs: Mikael Birkkjær, Stine Stengade, David Dencik, Luan Jaha, Ariadna Gil, Lourdes Faberes, Ksenija Marinkovic, Trine Dyrholm, Magnus Krepper, Ivo Gregurevic, Leon Lucev, Mona C. Soliman, Ana Risueño, Kristian Ibler, Jens Jørn Spottag, Orhan Güner, Leonarda Klasan, Noa Nikolic

Een hotel is tegelijkertijd extreem intiem als opmerkelijk anoniem. Je bent (ver) weg van huis, maar creëert toch een soort van thuis in een hotelkamer, waarin je slaapt in hetzelfde bed waar een vreemde niet lang voor jou heeft gelegen. Wat gebeurt er achter al die gesloten deuren? Als die muren toch konden praten… Met die gedachte werkte de Deense filmmaker Birgitte Staermose aan haar speelfilmdebuut ‘Room 304’ (2011). Hoewel het bloed en het pistoolschot in de allereerste scène doen vermoeden dat we hier met een thriller van doen hebben, is ‘Room 304’ toch vooral een drama, waarin de veelal op losse schroeven staande levens van zowel de hotelgasten als de – medewerkers op een enigszins gekunstelde wijze aan elkaar worden geregen. Maar liefst acht talen worden gesproken in deze film; naast Deens horen we onder meer Engels, Duits, Spaans, Albanees, Kroatisch en Fillipijns. Die multilingualiteit maakt ‘Room 304’ er niet minder complex op.

De film speelt zich af in een hotel in Kopenhagen en volgt de mensen die daar in- en uitchecken en anderen die er werken gedurende drie dagen. Iedereen lijkt iets op zijn kerfstok te hebben. Zo is er Kasper (Mikael Birkkjaer), de eigenaar van het hotel, die met zijn ziel onder zijn arm loopt na een persoonlijke tragedie. Om zijn verdriet van zich af te zetten bedriegt hij zijn vrouw Helene (Trine Dyrholm) met de manager van de receptie Nina (Stine Stengade), wiens liefde voor een andere medewerker, Jonas (Magnus Krepper), flink bekoeld is. Een eenzame Spaanse stewardess (Ariadna Gil) is in het hotel neergestreken om haar zinnen te verzetten, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig in de bar iemand te vinden voor een leuke one night stand. De Kosovaarse bordenwasser Agim (Luam Jaha) heeft heel wat anders aan zijn hoofd: hij is vastberaden de pijn die zijn vrouw (Ksenija Marinkovic) is aangedaan te wreken. De stijve receptionist Martin (David Dencik) heeft daar geen boodschap aan, hij lijkt nergens echt warm voor te draaien. Als het Filippijnse kamermeisje (Lourdes Faberes) een pistool tussen de lakens vindt, worden de levens van al deze mensen op hun kop gezet.

Het blijft lang gissen hoe de vork in de steel zit in ‘Room 304’. Wie hoort bij wie, wat is de volgorde waarin dingen gebeuren en vooral: waarom doet een personage wat hij doet? Staermose en collega-scenarioschrijver Kim Fupz Aakeson laten bewust (lange tijd) informatie weg en maken veel sprongen in de tijd. Samen met de wirwar van personages die allemaal in hun eigen taal praten, maakt het de film er, zeker in het begin, erg complex en weinig toegankelijk op. Naarmate er meer puzzelstukjes op hun plaats vallen en de onderlinge relaties en individuele motivaties duidelijk worden, wint ‘Room 304’ aan kracht. De tweede helft is dan ook veel sterker dan de verwarrende eerste helft. Misschien komt dat ook doordat ze enkele minder sterk uitgewerkte verhaallijnen (bijvoorbeeld rond het Kosovaarse echtpaar, wiens verhaallijn puur als katalysator dient) naar de achtergrond heeft gedrukt. Staermose heeft een internationaal gezelschap aan acteurs verzameld, met bekende (Stengade, Dencik) en minder bekende gezichten die het prima doen. Luan Jaha zagen we eerder in haar korte film over Kosovo ‘Out of Love’, die haar een eervolle vermelding opleverde op het filmfestival van Berlijn. Haar shorts ‘Small Avalanches’ en ‘Sophie’ vielen eerder in de prijzen.

Deze Deense heeft behoorlijk wat in haar mars. Daarom is het jammer dat ze ‘Room 304’ onnodig complex maakte en bovendien niet elk verhaallijntje even sterk heeft kunnen uitwerken. Echt sympathiek worden de personages er gedurende de film ook niet op. Het verhaal komt dus niet helemaal uit de verf. Dan is het een meevaller dat ‘Room 304’ wel stijlvol en fijn claustrofobisch gefilmd is. Al weet die prettige stijl de boel helaas niet helemaal te redden…

‘Room 304’ verschijnt donderdag 10 mei 2012 op DVD.