Ruin (2011)

Regie: Wes Ball | 8 minuten | animatie, korte film, actie, science fiction

Sommige verhalenvertellers bezitten die gave: het de lezer of kijker onmiddellijk laten geven om een personage, zonder dat je ook maar een flintertje achtergrondinformatie hebt. Wes Ball, grafisch ontwerper én regisseur van ‘The Maze Runner’ (2014) en de sequel ‘Maze Runner: The Scorch Trials’ (2015), bewijst met zijn korte animatiefilm ‘Ruin’, dat hij tot die groep behoort.

‘Ruin’ speelt zich af in een postapocalyptische wereld. Veel groen, klimop en andere planten hebben de gebouwen in de – wat lang geleden waarschijnlijk een florerende stad was,  overwoekerd. We zien een wolkenkrabber, waar ooit Haven Nanosystems gevestigd was. Iemand gooit er van grote hoogte een metalen kist naar beneden. Even later schopt die persoon de kist open en haalt er een soort glazen plaatje uit, waarop informatie verschijnt. Maar lang heeft de onbekende niet om het ding te onderzoeken, want er verschijnt een ruimteschip, die het op hem voorzien heeft. Onze held zet ’t op een lopen, bereikt zijn motor en gaat er vandoor. Wat volgt is een spannende achtervolgingsscène door een tot de verbeelding sprekend decor, waar soms nog iets van beschaving doorschemert.

Hoewel je dus niets weet van het hoofdpersonage – het zou eigenlijk net zo goed een ‘zij’ kunnen zijn, leef je wel direct met hem mee. Dankzij de opzwepende score, de indrukwekkend in beeld gebrachte actie en de prima CGI laat ‘Ruin’ je op het puntje van je stoel zitten. Als korte film is ‘Ruin’ vooral een visitekaartje van de jonge en ambitieuze filmmaker. Een belofte voor de toekomst, want ‘Ruin’ lijkt slechts een voorproefje van een groter science fiction avontuur. Filmstudio 20th Century Fox kocht de filmrechten, dus de kans dat de langere versie van ‘Ruin’ ooit op het witte doek verschijnt, is heel reëel. De korte film leverde Ball na de release talloze YouTube en Vimeo hits op, én de baan als regisseur voor de verfilming van de populaire young adult roman van James Dashner, ‘The Maze Runner’ dus. ‘Ruin’ is met een beetje gegoogle makkelijk op internet te vinden, maar staat nu ook als extra op de blu-ray van ‘The Maze Runner’.

‘Ruin’ verschijnt woensdag 18 februari 2015 op blu-ray (als extra op de blu-ray van ‘The Maze Runner’).