Rules Don’t Apply (2016)

Regie: Warren Beatty | 127 minuten | komedie, romantiek, drama | Acteurs: Warren Beatty, Lily Collins, Alden Ehrenreich, Alec Baldwin, Steve Tom, Paul Sorvino, Vernon Scott, Peter Mackenzie, Gene Handsaker, Ivar Brogger, Dan Desmond, Gladwin Hill,, Matthew Broderick, Levar Mathis, Candice Bergen, Martin Sheen, Noah Dietrich, Hart Bochner, Karl Florine, Annette Bening, Madisyn Ritland, Louise Linton, Haley Bennett, Christine Marzano, Megan Hilty, Graham Beckel, James Keane, Paul Schneider, Chace Crawford, Andrew M. Chukerman, Eileen Ryan, Taissa Farmiga, Ed Harris, Amy Madigan, Michael Cavanaugh, Bruce Gray, Ashley Hamilton, Josh Casaubon, Marshall Bell, Kyle Bornheimer, Nate Mooney, Matt Griesser, Lauri Johnson, Patrick Fischler, Ron Perkins, Oliver Platt, Geoff Pierson, Steven Mnuchin, Evan Londo, Michael Badalucco, David Goldsmith, James Gleason, Alan Daniels, Joe Cortese, George Russo, Joey Diaz, James Martin Kelly, Johnny Williams, Holmes Osborne, Julio Oscar Mechoso, Luis Fernandez-Gil, Dabney Coleman, Caitlin Carver, Steve Coogan, Evan O’Toole

Zoals de oude Amerikaanse alleskunner Howard Hughes zelf, heeft Warren Beatty het als schrijver, regisseur en acteur op zich genomen om een film te maken waarin hij alles doet. Na bijna twintig jaar keert de Hollywoodlegende terug met de romantische komedie ‘Rules Don’t Apply’ (2016). Deze semi-biografische film volgt de latere jaren van Howard Hughes, piloot, filmproducent en -regisseur, vliegtuigbouwer, playboy, excentriekeling, filantroop en kluizenaar. Maar gooi daar een goede scheut old school filmkunst, een flinke dosis persoonlijke ervaring, en een romantisch subplot bij, en dan wordt het allemaal misschien iets te veel van het goede.

De fantastische hervertelling van de laatste jaren van Howard Hughes begint met de jonge actrice Marla Mabrey (Lily Collins) die in 1958 verhuist naar Hollywood als één van de tientallen jonge actrices die ooit zullen werken voor Hughes. Haar chauffeur, Frank Forbes (Alden Ehrenreich), is ook net naar Hollywood verhuisd. Hij begint als chauffeur, maar probeert eigenlijk zo dicht mogelijk bij Hughes te komen om samen wat te ondernemen. Uiteraard vallen de twee direct voor elkaar, maar strenge geloofsovertuigingen, het wakend oog van Hughes en carrière steken daar een stokje voor.

Ondanks dat deze twee centraal staan, is de echte hoofdpersoon Howard Hughes (Warren Beatty). Een beetje zoals Dracula, is hij altijd aanwezig maar meestal niet zichtbaar, zeker in het begin van het verhaal. De beroemde mediamagnaat en playboy is namelijk al veranderd in de beruchte en excentrieke kluizenaar. Hij is vaak verward, herhaalt zich, en zijn paranoia groeit met de jaren. Door de film heen krijg je nooit hoogte van Hughes, maar ergens zitten de resten van wat hij vroeger duidelijk was. Iets wat Beatty prachtig weet te vertolken.

Omdat deze twee verhalen naast elkaar moeten bestaan, maar wel met elkaar verweven zijn, heeft Beatty wel moeite met alles in balans houden. De film moet namelijk een soort biografie zijn van Hughes, maar ook een romantische komedie. De combinatie van dat alles is net even te veel voor één film. Zonde, want de regie en cinematografie zijn prachtig nostalgisch, het acteertalent spat van het scherm, en de uitvoering van het verhaal straalt een bepaalde grootsheid uit. Als Beatty in de schaduw naar Collins zit te staren zit het publiek op het puntje van de stoel, want wat gaat deze excentrieke miljardair doen met dit onschuldige puriteinse meisje dat het ver wil schoppen in Hollywood? En als Beatty uiteindelijk seniel van hotel naar hotel verhuist, en soms brabbelt over zijn vader, dan zitten daar krachtige momenten tussen. Maar de romantiek en de humor passen daar soms niet zo goed tussen. De humor gaat namelijk ook weleens ten koste van een seniele man en de romantiek wordt soms wat voor lief genomen.

Beatty verwerkte veel van zijn eigen leven in ‘Rules Don’t Apply’, waaronder een mix van de verhalen die hij hoorde over Hughes. Ook neemt hij neemt zijn eigen ervaring uit 1958 als gelovige in de seks-als-merchandise omgeving mee. Zijn vingerafdrukken zitten dus overal. Het is dan ook geen wonder dat hij zelf behoorlijk wat op zijn schouders nam om zijn verhaal op film te krijgen. Alle afzonderlijke elementen zijn sterk, maar alles bij elkaar gaat niet perfect samen. Toch is ‘Rules Don’t Apply’ op veel verschillende manieren een aanrader, omdat veel van die goudklompjes op zichzelf interessant genoeg zijn om naar te kijken, ook als het niet altijd als één geheel voelt.

Sam van Zuilen

Waardering: 3.5

VOD-release: 16 augustus 2024 (Disney +)