Rumba (2008)

Regie: Fiona Gordon, Dominique Abel, Bruno Romy, Philippe Martz | 77 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Dominique Abel, Fiona Gordon, Phillippe Martz, Clément Morel, Bruno Romy

‘Rumba’ is een kleine en relatief korte film die valt in de categorie absurdistische humor. Qua stijl doet de prent denken aan de films van Jacques Tati. ‘Rumba’ is een wat bizarre film met veel visuele grappen en met weinig dialoog. Hoewel enkele ogenschijnlijk dramatische gebeurtenissen aanleiding zijn voor het verhaal (voor zover echt aanwezig) is het vooral een komedie met een wat melancholieke inborst.

Fiona en Dom zijn leraren, we volgen hen in eerste instantie tijdens de lessen op school en hun deelname aan een danswedstrijd. Na weer eens een prijs te hebben gewonnen, krijgen zij op weg naar huis een auto-ongeluk omdat zij uitwijken voor een man die – tevergeefs – zelfmoord probeert te plegen. Het wil hem ondanks diverse absurdistische pogingen maar niet lukken.

Als Fiona (Fiona Gordon) in het ziekenhuis bijkomt, ligt zij geheel in het gips en moet zij een been missen. Zij krijgt een houten been en hun danscarrière is daarmee ten einde. Dom (Dominique Abel) lijdt als gevolg van het ongeluk aan geheugenverlies, herkent zijn eigen vrouw niet meer en vergeet van alles. Dramatisch? Niet in deze film. ‘Rumba’ is overduidelijk een klein gehouden komedie met een reeks absurdistische grappen, die soms wel wat te ver worden doorgevoerd, waardoor soms wat minder geslaagd. Vooral de vorm waarin de film is weergegeven is verrassend creatief, lichtvoetigheid heerst zonder dat het een nikserig niemendalletje is.

Als zij proberen hun leven weer op te pakken, gaat er – uiteraard in een dergelijk bizar verhaal – van alles mis. Het houten been van Fiona vat vlam als Dom een kampvuur aanlegt, het huis brandt af omdat Dom vergeet waar de brand is. De mislukte zelfmoordenaar komt ook weer in beeld en heeft nog een belangrijke rol in de verdere ontwikkelingen. Het geheugenverlies van Dom is – met het houten been van Fiona – dus aanleiding voor vele grappen en grollen. Vooral in de keuken zijn de gevolgen hiervan amusant.

Met het vrijwel ontbreken van muziek en dialoog komt de nadruk vooral te liggen op de visuele creativiteit. Die is in voldoende mate aanwezig. Niet alle grappen zijn volledig geslaagd, soms worden die wat te veel uitgemolken. De humor zal niet iedereen aanspreken. Ondanks deze punten van kritiek is ‘Rumba’ vooral een originele, kleine, lekker gekke film voor de specifieke groep liefhebbers van absurdistische humor.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 5 maart 2009