Rumor Has It… (2005)

Regie: Rob Reiner | 96 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jennifer Aniston, Kevin Costner, Shirley MacLaine, Mark Ruffalo, Richard Jenkins, Christopher McDonald, Steve Sandvoss, Mena Suvari, Mike Vogel, Robert Lanza, Lisa Vachon, Trevor Stock, Jennifer Bini Taylor

De voornaamste grap van ‘Rumor Has It…’ is het uitgangspunt dat het boek en de film ‘The Graduate’ gebaseerd is op Sarah’s eigen familie. Haar oma Katherine (Shirley MacLaine) zou de beruchte Mrs. Robinson zijn, die het vriendje van haar dochter verleidde. Dat vriendje van toen (in de filmversie van 1967 meesterlijk gespeeld door Dustin Hoffman) is in werkelijkheid niet Sarah’s degelijke vader Earl (Richard Jenkins), maar de inmiddels steenrijke vrijgezel Beau (Kevin Costner).

Op zichzelf is het uitgangspunt origineel gevonden en had het de basis kunnen zijn voor een sterke film, maar helaas wil de ‘Rumor Has It…’ maar niet echt van de grond komen. Het script kent helaas te weinig goede grappen om als komedie te slagen en de bizarre kronkels en stappen die Sarah neemt om achter de waarheid te komen zijn alles behalve geloofwaardig. Na aanvankelijk gedacht te hebben dat Beau haar echte vader is (ze heeft immers geen band met haar eigen familie), begint ze hem wild te zoenen zodra ze ervan overtuigd is dat hij dat niet is. Een moment om toch een vreemde smaak bij in de mond te krijgen, want blijkbaar voelde ze zich dan ook daarvoor wel tot hem aangetrokken.

Aniston speelt zoals ze altijd speelt (de naam Rachel komt toch weer bovendrijven) en heeft ook niet een spetterende chemie met Costner. Dat is eigenlijk toch wel cruciaal, zeker om te begrijpen waarom ze haar aardige vriend Jeff (Mark Ruffalo) zo in de kou laat staan. Echt sympathiek komt ze daarmee niet over.

Costner draait een beetje op de routine die hij opbouwde met een aantal van dergelijke rollen in draken van romantische films en kan zich beter richten op de westerns en politieke thrillers waarin hij veel beter uit de verf komt. Ruffalo heeft helaas weinig te doen en krijgt niet echt de kans om zijn betere acteerwerk te laten zien. En Mena Suvari als het zusje van Sarah wekt vooral veel irritatie door òf hysterisch blij te doen òf hysterisch te janken. De film wordt absoluut gered door de aanwezigheid van MacLaine als de grofgebekte oma. Waar ze eerder dat jaar al schitterde in het veel betere ‘In Her Shoes’ (ook als cynische oma) doet ze dat hier nog dunnetjes over met enkele scherpe one-liners. Ook leuk is de situatie rond een voetbalwedstrijd, die voor de leukste momenten zorgt.

Een handvol sprankelende momenten in een makkelijk vergeten tussendoortje houden het geheel vermakelijk, maar ‘Rumor Has It…’ is zeker niet de klassieker waar de film aan refereert.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 12 januari 2006