Running with the Devil (2019)

Recensie Running with the Devil CinemagazineRegie: Jason Cabell | 92 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Nicolas Cage, Cole Hauser, Leslie Bibb, Laurence Fishburne, Natalia Reyes, Peter Facinelli, Adam Goldberg, Barry Pepper, Clifton Collins Jr., Sarah Minnich, Tait Fletcher, Keith Jardine, Rib Hillis, Christian Tappan, Barbie Robertson, Luce Rains

Liefhebbers van rock en metal kennen het nummer ‘Running with the Devil’ van Van Halen vast wel. De track kenmerkt zich door de vlotte opbouw en een paar super gave gitaarriffs. Ook de zwierige zang van frontman David Lee Roth heeft ervoor gezorgd dat het liedje in het collectieve geheugen van gitaarliefhebbers is gaan zitten. Of de gelijknamige film – die overigens niets met Van Halen van doen heeft – dit ook weet te bereiken is twijfelachtig. Dat wil overigens niet zeggen dat deze film van Jason Cabell niet de moeite waard is.

In ‘Running with the Devil’ draait het om cocaïne. Als een zending versneden blijkt te zijn, wordt een kartelleider doodsbenauwd. Deze schurk besluit zijn beste man op pad te sturen om de bevoorradingsketen te controleren.

Deze film is een Colombiaanse productie. Er wordt aandacht gevraagd voor de drugsproblematiek waar het land mee geassocieerd wordt. Er is behoorlijk wat geld vrijgemaakt voor deze film en dat is al te merken aan de cast. Nic ‘ik speel in elke film die mij aangeboden wordt om mijn belastingschuld af te betalen’ Cage, Laurence Fishburne en Leslie Bibb staan op de loonlijst. Ook is componist Reinhold Heil aangetrokken. Deze man maakte soundtracks voor ‘Cloud Atlas’, ‘Perfume: The Story of a Murderer’, “Deadwood” en ‘Run Lola Run’. Niet de minste dus.

Ondanks het budget en het degelijke spel is deze film geen klassieker geworden. Het tempo ligt erg hoog en er worden in korte tijd veel personages geïntroduceerd. Dit moordtempo resulteert in een ietwat oppervlakkige film. De boodschap – cocaïne maakte levens uit alle lagen van de bevolking kapot – is mooi, maar de uitwerking had beter gekund. Met een meer ingetogen presentatie en minder bekende acteurs had dit een betere film kunnen zijn. Nu is ‘Running with the Devil’ een te gladde Hollywood-productie geworden. Dit is uiteindelijk een lange-halen-gauw-thuis film geworden. Je kunt beter naar Van Halen luisteren…

DVD- en blu-ray-release: 6 maart 2020