Rush Hour (1998)

Regie: Brett Ratner | 90 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Ken Leung, Jackie Chan, Tom Wilkinson, Tzi Ma, Robert Littman, Michael Chow, Julia Hsu, Chris Tucker, Chris Penn, Kai Lennox, Larry Sullivan, Yang Lin, Roger Fan, George Cheung, Lucy Lin

Een Buddyfilm! Er zijn er vele gemaakt, zoals diverse John Woo-films, de ‘Lethal Weapon’ serie, ‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’, meerdere films met Bud Spencer en Terrence Hill, ‘Bad Boys’ 1 & 2, to name but a few. Uitgangspunt: twee mannen worden door omstandigheden gedwongen samen te werken, maar liggen elkaar niet, althans, in het begin. Hun tegengestelde karakters zorgen doorgaans voor de hilariteit die het genre kenmerkt en hoewel het meestal om actiefilms gaat, blijven deze daardoor luchtig en dus geschikt voor een breed publiek. Misschien is schrijver/regisseur Billie Wilder wel de uitvinder van genre met het briljante ‘Some Like It Hot’ uit 1959.

Jackie Chan heeft meerdere succesvolle buddyfilms gemaakt. In 2000 werd de zachte droogkomiek Owen Wilson zijn naïeve partner in ‘Shanghai Noon’, een aardige film, in 2003 gevolgd door ‘Shanghai Knights’, ook best leuk. ‘Rush Hour’ kreeg ook broertjes, met de creatieve namen ‘Rush Hour II’ en ‘Rush Hour III’ (oktober 2007). Allemaal aardige films, maar zoals verwachten valt: meer van hetzelfde.

Uiteraard is de formule zo langzamerhand behoorlijk uitgemolken, maar goed, vermaak is vermaak. En dat is ‘Rush Hour’ zeker. Jackie Chan doet wat hij altijd doet en doet het weer goed. Dat geldt ook voor zijn kersverse partner Chris Tucker, een soort Eddie Murphy, maar dan twee octaven hoger. Tucker timmert in Amerika al jaren aan de weg als tv persoonlijkheid en komiek, maar is buiten zijn geboorteland minder bekend. Hij was die nichterige gamehost Ruby Rhod op dat schip in ‘The Fifth Element’ (1997), maar dat kunnen weinigen zich nog voor de geest halen.

De magie tussen Chan en Tucker, belangrijkste ingrediënt voor het succes van een buddyfilm, is goed. Het licht er allemaal niet té dik bovenop, maar de beide mannen zijn toch lekker tegengesteld en dit levert een aantal vermakelijke scènes op, zoals hun eerste dag samen, waarin ze elkaar proberen te lozen, of die waarin ze Tucker’s homies opzoeken voor wat informatie. Tucker begroet zijn vrienden met “what’s up, nigger”, een uitdrukking die Jackie later bijna zijn leven kost.Bijrolletje voor de in 2006 overleden acteur Chris Penn, het broertje van Sean, die cultstatus verwierf met zijn rol als ‘Nice Guy’ Eddie in Quentin Tarantino’s ‘Reservoir Dogs’ (1992). May he rest in peace.

Ach, wat valt er nog over te zeggen. Het verhaal voelt solide aan, geen grote gaten in het script. De actie is prima en het partnerschap redelijk geloofwaardig. ‘Rush Hour’ heeft zijn strepen verdiend en is een goede in het genre.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 18 maart 1999