S.O.S. Kleine zeehond – S.O.S Svartskjær (2008)

Regie: Arne Lindtner Næss | 87 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Amina Hegevold Sanca, Øyvind H. Vaktskjold, Ragnhild M. Gudbrandsen, Banthata Mokgoatsane, Sander Francis, Bjørn Willberg Andersen, Janne Cathrin Langaas, Anders Rummelhoff, Ina Bye Hansen, Christian Rubeck, Gerald Pettersen

Het begint allemaal op de Noorse zee. Er is een storm en er worden twee pakketjes met aan elk een boei van een schip gegooid. Eén wordt door een bootje met drugssmokkelaars opgevist en de ander spoelt aan land. Daar woont de jonge Noora met haar broertje Morten en ouders Eva en Baba. Zoals veel kinderen in Nederland overal naar toe fietsen, vaart Noora met haar bootje overal heen. Ze kent de wateren op haar duimpje. Dit zal veel kinderen aanspreken, net als in ‘De Schippers van de Kameleon’ (2003) wordt er hier ook heerlijk over het water gevaren. Prachtig hoe het uitzicht van de open zee zich voor Noora uitstrekt.

Wanneer Noora de schapen op de rotsen laat grazen, vindt ze een verdwaald zeehondje en ook een verdacht pakketje. Haar oma Selma hield net zoveel van zeehonden als Noora. Maar veel mensen jagen op zeehonden, vooral een van de gasten aan wie haar ouders een huisje verhuren. Vriendje Ludvik is ook al geen fan van zeehonden omdat ze de vissen eten die zijn vaders bedrijf vangt. Dus het is logisch dat Noora haar vondst van de zeehondenpup het liefst geheim wil houden. Maar dat is best moeilijk. Het pakketje met boei geeft ze aan Morten want die spaart allerlei dingen uit de zee (het meeste is troep). Onder de gasten is echter een stel smokkelaars die alles op alles zetten om hun tweede pakketje te vinden. Wanneer de volwassenen weg moeten, is het aan de kinderen om het op te nemen tegen deze slechteriken. Als het gevaarlijk wordt hebben ze gelukkig hebben ze hun vriend de zeehond nog.

‘SOS Kleine zeehond’ (2008) is gemaakt door de regisseur van ‘Finding Friends’ (‘Vrienden voor het leven’) (2005), de publiekswinnaar was van Cinekid filmfestival 2005. De kinderen acteren heel goed, vooral hoofdrolspeelster Amina Hegevold Sanca. Sander Francis is erg grappig als Morten. Natuurlijk wil hij Noora graag helpen het zeehondje te redden. Het jongetje Ludviq wordt krachtig door Øyvind H. Vaktskjol neergezet.

Deze film is heel aardig. De beelden van het landschap zijn mooi evenals de muziek die de scènes begeleidt. Het schattige zeehondje, dat erg goed getraind is, steelt de show. De stukjes waarin Noora met het zeehondje zwemt zijn misschien wel het mooiste aan de hele film. Jammer genoeg is het verhaal wel simpel en niet heel goed afgewerkt. Er hadden ook wel meer actieve scènes met het zeehondje in mogen zitten. Niettemin zullen kinderen dit met plezier kunnen bekijken. Het einde is erg schattig en zeg nou eerlijk: wie wil er nou geen zeehondenpup als maatje!

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 18 december 2008