Sachertorte (2022)

Regie: Tine Rogoll | 112 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Max Hubacher, Maeve Metelka, Krista Stadler, Karl Fischer, Michaela Saba, Samuel Koch, Sarah Elena Koch, Ruth Brauer, Benedikt Kalcher, Sebastian Jakob Doppelbauer, Pascal Giefing, Paul Basonga, Johannes Zirner, Fabian Unger, Selina Graf

‘Before Sunrise’ is zijn lievelingsfilm, dus wanneer Karl (Max Hubacher) in ‘Sachertorte’ de mooie uit Wenen afkomstige Nini (Michaela Saba) ontmoet in Berlijn, waar hij woont en werkt en zij op vakantie is, is hij erg onder de indruk als zij zijn filmquotes af kan maken. Bij een worstenkraampje raken ze aan de praat en ze brengen een gezellige middag door. Jammer genoeg vertrekt Nini’s bus al snel, maar ze krijgt nog net de kans om haar nummer in zijn telefoon te zetten. Laat Karl nu net gebeld worden op het moment dat de deuren van de bus sluiten… met als gevolg dat het nummer niet opgeslagen is.

Nog niet alles is verloren, want Karl besluit het vliegtuig naar Wenen te pakken zodat hij daar op tijd is om de bus te zien aankomen. Maar ook daar gaat het mis, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden mist hij de vrouw van zijn dromen wéér. Wat nu? Gelukkig weet Karl zich nog te herinneren dat Nini (hij weet overigens niet eens haar naam meer) elk jaar haar verjaardag viert in Café Sacher. Om drie uur ’s middags schuift ze daar dan aan tafel met haar vader. Karls waanzinnige plan is om elke dag in dat beroemde café te gaan zitten, in de hoop dat haar verjaardag geen maanden meer duurt. Maar statistisch gezien wordt de kans dat ze er zit, elke dag groter.

Familie en collega’s verklaren de romantische ziel voor gek, maar gelukkig krijgt Karl zijn baas zover dat hij zijn werk vanuit deze nieuwe inspirerende omgeving mag doen (hij bedenkt quizvragen voor een tv-quiz). Na wat startproblemen (niet werkende WiFi, geen reservering bij Café Sacher) settelt Karl zich langzaam maar zeker in zijn nieuwe omgeving. Het personeel van Café Sacher is hem steeds gunstiger gezind, hij sluit vriendschap met een oude dame die óók dagelijks in de luxe horecagelegenheid te vinden is én hij ontmoet Miriam (Maeve Metelka), die er eigenlijk verantwoordelijk is dat hij niet op tijd was voor de aankomst van zijn grote liefde in Wenen. Miriam is een goedlachse, roodharige bakker, die haar eigen koffiehuis heeft. Uit schuldgevoel biedt ze Karl aan hem te helpen zijn droomvrouw terug te vinden, maar Wenen is een grote stad en Nini is nog lang niet jarig…

‘Sachertorte’ is van begin tot eind voorspelbaar, maar door de sympathieke personages en het superromantische, originele uitgangspunt neem je dat voor lief. De film is net als ‘Before Sunrise’ een ode aan de liefde én aan Wenen. Natuurlijk speelt een groot deel van de film zich af in Café Sacher (goede reclame!), maar ook de andere plekjes worden aangedaan, zoals het reuzenrad in het Prater, het Erzherzog-Albrecht-Denkmal, de Wiener Staatsoper en de Zollamtsbrücke. Vanwege de besneeuwde bergen en het feit dat de climax zich rond de feestdagen afspeelt, is ‘Sachertorte’ een perfecte decemberfilm, maar filmmaakster Tine Rogoll heeft zo’n zoete feelgoodfilm ingepakt en voorzien van een mooie strik, dat je haar film beslist ook in de zomer kunt (her)zien.

VOD-release: 18 november 2022 (Prime Video)