Safe (2012)

Regie: Boaz Yakin | 95 minuten |  actie, thriller, misdaad | Acteurs: Jason Statham, Chris Sarandon, Anson Mount, James Hong, Reggie Lee, Robert John Burke, Oksana Lada, Danny Hoch, Catherine Chan, Victor Pagan, Jay Giannone, Igor Jijikine, Joseph Sikora, Jennifer Butler, Danielle McKee, Brian Anthony Wilson, Jack Gwaltney, Alex Ziwak

Er zijn ongetwijfeld talloze kinderen, pubers en studenten die graag met het jonge Chinese meisje Mei (Catherine Chan) zouden willen ruilen. Door haar wonderbaarlijke brein hoeft zij namelijk geen enkele moeite te doen om wat voor informatie dan ook op te slaan en weet ze met een oogopslag de meest ingewikkelde gegevens te onthouden. Deze gave had voor veel jongeren  de school- en studententijd er een stuk makkelijker op gemaakt. Voor Mei blijkt deze gave echter eerder een last dan een zegen te zijn wanneer de Chinese maffia hoogte van haar unieke brein krijgt. Zij besluiten het meisje te ontvoeren en naar de Verenigde Staten over te brengen om daar te helpen met een serie levensgevaarlijke klussen.

Wanneer Mei eenmaal in New York is, krijgt ze van haar bazen een unieke code voor een kluis en deze moet ze onthouden. Echter is ook de Russische maffia hiervan op de hoogte en zij proberen Mei te ontvoeren. Wanneer het meisje later weet te ontsnappen komt ze bij toeval Luke Wright (Jason Statham) tegen. Luke, een kooivechter van beroep, is op zijn beurt ook slachtoffer van de Russische maffia geworden, omdat hij per ongeluk een partij gewonnen heeft die ‘verkocht’ was en die hij dan ook hoorde te verliezen. Luke, die op de vlucht is voor de maffia, besluit zich over Mei te ontfermen en te achterhalen wat er zo bijzonder is aan de code die het meisje in haar geheugen heeft opgeslagen.

De toevoeging van het meisje Mei aan de actiethriller ‘Safe’ voelt verfrissend aan en geeft iets meer diepgang aan het verdere verhaal. Van een film met Jason Statham in de hoofdrol verwacht je spetterende actie vanaf de eerste seconde, maar toch duurt het even voordat ‘Safe’ echt op gang komt. Tijdens de eerste scènes wordt zelfs de indruk gewekt dat Luke maar een beetje een loser is. Het eerste half uur gebruikt de film om je een indruk van het karakter en verleden van Luke en Mei te geven en werken de makers toe naar het moment waarop beide levens elkaar kruisen. Het is vanaf hier dat de actie, door middel van een scène in de New Yorkse metro, dan eindelijk echt losbarst en ook eigenlijk niet meer stopt. Luke Wright blijkt toch wel wat meer dan een mislukte kooivechter te zijn. Voor de fans van Jason Statham is het zeker genieten om hem in zijn eentje de gehele Russische en Chinese maffia te lijf te zien gaan. Hij laat wederom zien toch echt een van de betere actieacteurs van het moment te zijn en de grootste verdienste van ‘Safe’ is dan ook dat ze hem lekker zijn gang laten gaan en de ruimte geven om zijn brede arsenaal aan (vecht)moves te etaleren.

Het verhaal zelf blijkt uiteindelijk toch wat minder goed in elkaar te steken en grootste probleem is dat het regelmatig nogal van de hak op de tak springt. Veel scènes wisselen elkaar in (te) hoog tempo af. Naar het einde toe worden er nogal lukraak ineens in een hele korte tijd een groot aantal nieuwe personages snel geïntroduceerd. Je krijgt het gevoel dat de makers even vergeten waren dat er nog meer acteurs aan de film mee moesten doen. Ook het gebrek aan interactie tussen Mei en Luke is jammer: hier had meer mee gedaan kunnen worden. Je hoeft geen emotionele band tussen het tweetal te verwachten, zoals die er wel was tussen bijvoorbeeld Dakota Fanning en Denzel Washington in ‘Man on Fire’ (2004). Dat is toch een gemis. Daarnaast voelt het vanaf het begin ietwat vreemd aan dat de redelijk in zichzelf getrokken Luke zijn leven op het spel zet om het meisje, dat hij verder niet kent, te beschermen. ‘Safe’ is door deze gebreken dan ook zeker geen topper geworden. Maar dat neemt niet weg dat het toch een lekkere actiethriller is.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 3 mei 2012
DVD- en blu-ray-release: 24 oktober 2012