Safe House (2012)

Regie: Daniel Espinosa | 115 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Ryan Reynolds, Denzel Washington, Vera Farmiga, Brendan Gleeson, Joel Kinnaman, Sam Shepard, Liam Cunningham, Robert Patrick, Sebastian Roché, Tanit Phoenix, Jake McLaughlin, Rubén Blades, Nora Arnezeder

Kaapstad, Zuid-Afrika. Omringd door aan de ene kant de Atlantische Oceaan en aan de andere kant de indrukwekkende Tafelberg, het is zonder enige twijfel een schitterende setting voor een film. Een setting die desondanks nog niet vaak in (grote) films gebruikt is, en dat terwijl deze metropool toch echt nauwelijks onderdoet voor andere wereldsteden. Met de film ‘Safe House’ komt hier echter verandering in en maakt het grote (film)publiek kennis met deze bruisende stad.

‘Safe House’ vertelt het verhaal van de voormalige CIA-agent Tobin Frost (Denzel Washington). Tobin is al jarenlang voortvluchtig en volgens de CIA een enorme bedreiging voor de VS omdat hij nauwe banden met allerlei terroristische organisaties zou onderhouden. Als Tobin in Kaapstad zich op het eerste oog zomaar komt melden bij de Amerikaanse ambassade, wordt hij onmiddellijk voor verhoor naar een zogenaamd Safe House overgebracht. Dit is een gevangenis op een geheime locatie waar de CIA kan doen en laten wat ze willen met de gevangenen. Niemand is er verder namelijk van op de hoogte is wat er zich achter de muren van het Safe House afspeelt. Al snel blijkt echter dat niet alleen de CIA op de beruchte Tobin uit is. Na een zware aanval op het Safe House zijn de enige twee overlevenden de bewaker van het Safe House, de jonge Matt Weston (Ryan Reynolds) en Tobin, die nu samen moeten vluchten voor hun leven.

‘Safe House’ windt er geen doekjes om wat het de kijker gaat bieden. De film is nog maar nauwelijks begonnen of de eerste actiescènes volgen elkaar in een rap tempo op. Met de actie zit het sowieso wel goed in de film. In het bijzonder de latere scènes, zoals eentje rondom een voetbalstadion (het voor het afgelopen WK gebruikte Green Point Stadium) waar net een wedstrijd aan de gang is en een latere shoot out in een van de vele townships van Kaapstad (Langa), zijn van een hoog niveau. Deze fraaie locaties zorgen ervoor dat de actie nog meer indruk maakt. Deze scènes, samen met een lange, spectaculaire autorit in het begin van de film, maken dat de actiefilmliefhebber wel goed zit bij ‘Safe House’.

Denzel Washington is uitermate geschikt voor de rol van de mysterieuze Tobin. Nu zijn er maar weinig rollen waar Washington niet geschikt voor is, zoals zijn indrukwekkende cv bewijst. En ook al beginnen de eerste grijze haren zichtbaar te worden op zijn hoofd, als je Washington aan het werk ziet, zou je niet zeggen dat hij al richting de zestig gaat. Hij slaat zich nog net zo makkelijk en soepel door de (actie)scènes heen als bijvoorbeeld in ‘Man on Fire’ (2004). Het is mede hierdoor dat het karakter van Ryan Reynolds wat naar de achtergrond gedrongen wordt; Denzel is toch echt een klasse apart en Reynolds kan niet aan dit niveau tippen.

Het karakter van Matt Weston zal je sowieso niet lang blijven heugen. Hij is een ambitieuze, jonge politieagent die zit te wachten op een kans om zichzelf te bewijzen. Wanneer hij met Tobin wordt opgescheept ziet hij zijn kans schoon om zijn kwaliteiten te tonen en een van de meest gezochte criminelen in te rekenen. Echte chemie tussen de twee is er helaas maar zelden: daar waar Denzel Washington je als kijker al snel voor zich weet te winnen door zijn stoïcijnse, gesloten en daardoor intrigerende houding, blijft Reynolds veel te oppervlakkig. Hoe hard de makers het ook proberen, je zal als kijker zelden echt geraakt worden door het karakter van de jonge Matt.

Ook het verhaal van ‘Safe House’ stelt uiteindelijk teleurstellend weinig voor. Matt moet na de aanslag op het Safe House proberen Tobin naar een ander Safe House te brengen en hem vooral niet laten ontsnappen. Het hele verhaal is eigenlijk niet veel meer dan een excuus voor de actiescènes en blinkt iets te veel uit in voorspelbaarheid. ‘Mission: Impossible – Ghost Protocol ‘ bewees onlangs dat een flinterdun verhaal alsnog een hele goede film kan opleveren maar helaas weet ‘Safe House’ dit hoge niveau nooit te evenaren. Als thriller schiet het verhaal gewoonweg tekort en dit is zeker een gemiste kans. Een beter verhaal had de film boven de middelmaat uit kunnen tillen, nu moeten we het doen met niet meer dan een degelijke actiefilm. Voor de fans van dergelijke films en de fans van Denzel Washington is het absoluut een aanrader, maar wonderen hoeft niemand van ‘Safe House’ te verwachten.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 23 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 20 juni 2012