Safer at Home (2021)

Regie: Will Wernick | 82 minuten | thriller | Acteurs: Alisa Allapach, Lia Bozonelis, Adwin Brown, Katie L. Hall, Jocelyn Hudon, Mark Irvingsen, Dan J. Johnson, Michael Kupisk, Emma Lahana, Brandon Morales, Daniel Robaire

De coronacrisis heeft een hoop verwarring, onduidelijkheid, frustratie en verdeeldheid gezaaid. Neem nu de polarisatie die ontstaat, omdat ongevaccineerden en gevaccineerden elkaar in de haren vliegen. Er lijkt geen grijs gebied te bestaan: je bent óf voor óf tegen het coronabeleid. Het lijkt erg zwartwit te zijn. Wat deze alinea met ‘Safer At Home’ te maken heeft? Niet veel. Helaas. De maatschappelijke onrust die de pandemie teweegbrengt, is namelijk interessanter dan deze film die de COVID-19 crisis gebruikt als actuele gimmick. Als kapstok, waar helaas niet veel interessants aanhangt…

In ‘Safer At Home’ draait het om een stel jongeren. Het is 2022 en het coronavirus is in alle hevigheid aanwezig. Los Angeles is in lockdown en om de tijd te doden, besluiten jonge mensen om een online feest te houden. Ze besluiten allemaal om drugs te gebruiken om de boel wat op te leuken. Slecht plan, want het gaat mis als de narcotica begint te werken.

Tja. ‘Safer At Home’ is een goedkoop gemaakte found footage-achtige film waar de desinteresse vanaf druipt. De cast is erg zwak, het camerawerk nihil en de spanningsopbouw absent. Dat deze film tijdens de pandemie is gemaakt, moet het Unique Selling Point zijn geweest die de marketingafdeling lekker wist uit te buiten. Een of andere Hollywood-bobo is daar mooi ingetrapt, zodat deze film door een redelijk bekende filmstudio is opgepikt. Aan de kwaliteit heeft het niet gelegen.

Deze film is oninteressant en slecht gemaakt. Omdat je naar acteurs kijkt die vanachter een laptop naar hun vrienden loeren, kun je wel bedenken dat je geen sprankelende beelden mag verwachten. Dit is statische hap. Vanwege de ronduit middelmatige cast vol clichés voel je je geen moment betrokken bij het drama dat zich voor je neus afspeelt. Verveelde jongeren wil je op spectaculaire wijze de pijp in zien gaan – het liefst door een maniakale griezel. De grootste creep in deze film is de persoon die deze fantasieloze no-budget meuk groen licht gaf. Een persconferentie over de uitgelekte coronamaatregelen volgen, is spannender dan deze film.

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 27 oktober 2021