Safety Not Guaranteed (2012)

Regie: Colin Trevorrow | 86 minuten | komedie, romantiek, science fiction | Acteurs: Aubrey Plaza, Mark Duplass, Karan Soni, Jake Johnson, Lauren Carlos, Basil Harris, Mary Lynn Rajskub, David Schultz, Jeff Garlin, William Hall Jr., Alice Hung, Hassan Cristos Messiah, Keli Schurman-Darby

“Safety Not Guaranteed”, dat staat onderaan een oproep voor een reisgezel in de lokale krant. Het betreft hier echter geen doorsnee vakantie, het gaat om een reis terug in de tijd. De redactie van Seattle Magazine denkt hiermee een op zijn minst vreemd persoon gevonden te hebben, ze besluiten daarom een artikel te wijden aan deze zogenaamde tijdreiziger. Een team van drie redactieleden gaan op veldonderzoek uit, het resultaat is ‘Safety Not Guaranteed’.

Het team dat onder leiding van Jeff (Jake Johnson) en stagiaires Darius (Aubrey Plaza) en Arnau (Karan Soni) op zoek gaat naar de persoon achter de advertentie is een verzameling rare types. Jeff leidt aan een zeldzame vorm van zelfoverschatting, Darius straalt iets uit dat het meest lijkt op een cynische depressie en als klap op de vuurpijl brengt Arnau het uitdragen van aseksualiteit tot een geheel nieuw niveau. Ook het doel van de zoektocht, de theorieën van Einstein aan zijn laars lappende persoon achter de advertentie, is verre van normaal te noemen. De opeenhoping van rare types wordt echter niet gênant, integendeel, gedurende de film dwingen de karakters steeds meer sympathie af (misschien komt dit ook wel doordat de gebreken van de personages een boost zijn voor het eigen ego). Vooral Aubrey Plaza weet met haar rol als Darius een personage neer te zetten met een hele hoge likeability factor.

‘Safety Not Guaranteed’ nodigt opvallend weinig uit tot lachen, dit is toch wel een probleem bij een film die bedoelt is als komedie. De grappen zijn als die er al in zitten of gewoon niet grappig of net niet goed getimed. Dit is een gemiste kans want de personages en situaties zouden hier meer dan geschikt voor zijn. Het valt echter wel te prijzen dat er niet wordt overgegaan op slapstick, hierdoor blijven de goed gevormde en volle karakters wel hun waarde behouden.

Ondanks het feit dat voor de makers de cursus “Hoe breng ik een film tot een mooi eind?” niet zou misstaan, is ‘Safety Not Guaranteed’ een vermakelijke film. Dit is niet te wijten aan esthetische hoogstandjes, cinematografisch perfectie, fascinerende dialoog of een meeslepend verhaal. De film moet het vooral hebben van haar personages, de dynamiek tussen deze rare figuren is namelijk het van begin tot het eind boeiend.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 8 augustus 2013
VOD-release: 17 december 2013