Saint Maud (2019)

Regie: Rose Glass | 84 minuten | drama, horror | Acteurs: Morfydd Clark, Jennifer Ehle, Lily Knight, Lily Frazer, Turlough Convery, Rosie Sansom, Marcus Hutton, Carl Prekopp, Noa Bodner, Takatsuna Mukai, Jel Djelal, Joanna Richardson

De jonge verpleegster Maud wordt aangesteld als privé-verzorgster van de ongeneeslijk zieke Amanda, een voormalige topdanseres wier in gotische stijl opgetrokken villa vanaf een heuvel neerkijkt op de Britse badplaats Scarborough. De godvrezende Maud kwijt zich niet alleen met veel zorg van haar fysieke taken, maar probeert zich ook op te werpen als de redder van Amanda’s getormenteerde en soms losbandige ziel. Gaandeweg die missie drukt de last van eenzaamheid echter steeds zwaarder op Mauds gemoed en geestelijke gezondheidstoestand.

Bezetenheid van god of de duivel is een thema dat regelmatig terugkeert in horrorfilms. In ‘Saint Maud’ slaagt regisseur Rose Glass er echter in om een originele, intrigerende en behoorlijk verontrustende draai te geven aan het thema godsdienstwaanzin. Hoofdpersoon Maud is er vast van overtuigd dat God speciale plannen met haar heeft. Dit vertaalt zich in een katholieke ascese die extreme vormen aanneemt. Bidden met de knieën in harde maïskorrels en wandelen op spijkers zijn zomaar een paar beproevingen die ze zichzelf oplegt om in de gunst van de heer te blijven. Gaandeweg de film wordt duidelijk dat die extreme vroomheid een schild is dat Maud optrekt om haar geest te beschermen tegen de extreme eenzaamheid en jeugdtrauma’s die aan haar vreten.

‘Saint Maud’ is geen typische horrorfilm. De film werkt traag en bedachtzaam toe naar de ontknoping, een onrustbarende slotakte die de kijker met een stomp in de maag achterlaat. Maar over de gehele linie is dit bij vlagen fascinerende werk een donkere karakterstudie naar een jonge vrouw die continu balanceert op de afgrond van de brandende vulkaan van de totale gekte. Glass laat vooral mooi zien hoe religieuze wanen de realiteit kunnen vervormen. Zowel Morfydd Clark als Jennifer Ehle stelen de show en vertalen de moeizame, soms complexe relatie tussen Maud en Amanda naar meeslepende karakterportretten. De macabere soundtrack voegt een extra dimensie toe aan deze duistere vertelling.

‘Saint Maud’ heeft geen emmers bloed of bovennatuurlijke creaturen nodig om toch griezelig te zijn. Het horrorelement heeft hier vooral een psychologische dimensie en zit hem in de verwoestende invloed van allesoverheersende eenzaamheid en onverwerkte trauma’s op de menselijke geest. De film is een slepende ‘slow burner’, een vertelling die even nodig heeft om te beklijven en het geduld van de kijker soms flink op de proef stelt, maar uiteindelijk rustig en vakkundig toewerkt naar een macabere climax die nog wel even blijft hangen. Een verfrissende prent die er prima in slaagt om de meeste geijkte genreclichés te omzeilen.

Frank Heinen

Waardering: 3.5

Digital download-release: 29 maart 2021
VOD-release: 29 maart 2021