Saint-Narcisse (2020)

Recensie Saint-Narcisse CinemagazineRegie: Bruce La Bruce | 101 minuten | komedie, drama | Acteurs: Félix-Antoine Duval, Thomas Niles, Tania Kontoyanni, Alexandra Petrachuk, Andreas Apergis, Gabrielle Boulianne-Tremblay, Jillian Harris, Michel Eid, Jonathan Emond, Michael Czyz, Cameron Geller

Het Canadese ‘Saint Narcisse’ heeft een interessante premisse, die de kijker even moet lezen voor het zien van deze film – of juist niet. Je begrijpt er geen snars van als je de context niet hebt, dat is duidelijk. Dominic (Félix-Antoine Duval), een schone jongeling met een baardje en een motorjack, heeft onbestemde seks met onbekenden – onder meer in een wasserette. Als de passanten door de ruiten meekijken, stopt hij niet met de daad.

Ondergetekende kijkt het liefst blanco, omdat de maker dan zijn best moet doen, en je wordt nog eens verrast. Het intrigerende van deze film is dat het verhaal je blijft bezighouden, terwijl het acteren niet al te best is en de soundtrack af en toe van het niveau jeugdfilm. Je wilt weten waar het naartoe gaat, maar het is net of er voor dit soort gedrag oudere acteurs nodig zijn. De twintiger die de hoofdrol heeft weet wel wat hij doet, maar niet wat hij gedaan heeft.

De ‘jongen’ Dominic lijkt nog volwassen te moeten worden. Sterker nog: affectieve relaties krijgen pas grond wanneer je hart is gebroken, en empathie pas wanneer je bindt; niet per se in die volgorde. Misschien is dit het wat regisseur La Bruce ons wil tonen, de schaduwzijde van het narcisme van de adolescentie: jagen en gejaagd worden, laten gebeuren wat geen voldoening biedt, of althans geen blijvende voldoening.

Dominic lijkt spirituele verlossing te zoeken in seks. La Bruce toont ons veel zuchten en kreunen, en niet alleen intermenselijk gezucht en gekreun. ‘St Narcisse’ heeft wel iets van de egodocumenten van Vincent Gallo (‘Buffalo ’66’) en later in de film het recente ‘Corpus Christi’. Dominic lijkt vast te zitten in het verleden. Zoekt hij een verloren band met de moeder? Pleit La Bruce voor biseksualiteit? Ga zelf maar kijken.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 7 oktober 2021