Salem Witch Trials (2002)

Regie: Joseph Sargent | 82 minuten | drama, geschiedenis, thriller | Acteurs: Kirstie Alley, Henry Czerny, Gloria Reuben, Jay O. Sanders, Kristin Booth, Katie Boland, Alan Bates, Rebecca De Mornay, Peter Ustinov, Shirley Maclaine, Susan Coyne, Colin Fox, Camille Wainwright, Elana Shilling, Sophie Bennett, Nadia Litz, Dixie Seatle, Mairon Bennett, Zachary Bennett, Maggie Blake, Lindsay Collins, Adrian Hough, Shannon Lawson, Hannah Lochner, Cara Pifko, Bradley Reid

De strijd om het bestaan in het stadje Salem is sowieso hard, maar voorafgaand aan het jaar 1692 volgen meerdere rampen elkaar op, zoals bedorven oogsten, onverklaarbare branden en een derde doodgeboren zoon in het gezin van Ann Putnam (Kirstie Alley) Daarbij komt dat de vete tussen de familie van Israel Porter (Colin Fox) en die van Thomas Putnam (Jay O. Sanders) de gemeenschap verdeelt, wat de gemeenschapszin in het stadje niet ten goede komt.

De animositeit tussen beide families wordt versterkt door de komst van dominee Samuel Parris die door Putnam is aangesteld om de Puriteinse kerk te leiden, maar aan wiens onderhoud de hele gemeenschap gedwongen meebetaalt. Bij gebrek aan wetgeving vanuit het moederland neemt de kerk de plaats in van rechtbank en dominee Parris is op de hand van de Putnams. De tegenstellingen komen op scherp te staan als de dochter van Israel, Lizzy Porter (Kristin Booth), trouwt met Joseph Putnam (Zachary Bennett), de halfbroer van Thomas.

De kinderen in Salem worden dag in dag uit geconfronteerd met hel en verdoemenis. Zelfs onschuldig vermaak kan hen regelrecht naar het vagevuur te leiden. Vooral het tienermeisje Annie Putnam (Katie Boland) raakt in de war door het hevige verdriet van haar moeder over het doodgeboren kindje en met afschuw kijkt ze toe hoe haar moeder het dode kindje knuffelt en kust. Later volgt ze stiekem haar moeder die in het geheim een bezoek brengt aan kruidenvrouw Bridget Bishop (Shannon Lawson) van wie gefluisterd wordt dat ze een heks is. Ann Putnam wil natuurlijk voorkomen dat ze opnieuw een dood kind zal baren, maar Annie ziet alleen maar dat haar moeder een zonde begaat.

Maar Annie is niet het enige meisje dat bang is dat ze voor een kleinigheid naar de hel gaat en wat begint als een spelletje om te voorspellen met wie of wat ze gaan trouwen, eindigt in een hysterische schreeuwpartij van de meisjes waarbij de een na de ander een toeval krijgt. Hun ouders noch iemand anders begrijpt wat de meisjes mankeren. Als Annie tijdens een kerkdienst opeens in het wilde weg mensen van hekserij begint te beschuldigen om de toevallen te verklaren waaraan de meisjes lijden, is het hek van de dam en wordt het leven in Salem niet meer wat het was.

Het gegeven dat een gemeenschap op een dergelijke manier ontwricht raakt, is zondermeer intrigerend, maar de tweedelige serie wil teveel tegelijk. Dat alles historisch verantwoord moet zijn, komt de helderheid van het verhaal niet ten goede. De namen van de verschillende families en hun bediendes vliegen je om de oren waardoor het is lastig een duidelijk idee te krijgen van wat die mensen met of tegen elkaar hebben. En als je daar een beetje uit bent, blijkt dat die kennis er helemaal niet toedoet, doordat in het ongewisse blijft wat de regisseur aan de kaak wil stellen: vrouwenonderdrukking, sociaal uitgesloten zijn, armoede, opgroeien in een verstikkend milieu, machtswellust van de kerk. Een groots en meeslepend epos in aanzet, maar een allegaartje in de uitvoering.

Werkelijk doodvermoeiend zijn de vele heftige emoties, het te pas en te onpas devote geprevel en extatische aanroepen van God en het voortdurende geschreeuw en gekrijs bij de zoveelste toeval van de meisjes waarna er weer een nieuwe reeks shockerende beschuldigingen volgt. Mooie rol van Katie Boland als de psychische verwarde en doodenge Annie, maar verder matig spel. Interessant onderwerp, maar vreemd genoeg een saai schouwspel.

Diana Tjin-A Cheong